Hårda tag. Rederierna krävs på ökade försäkringspremier samtidigt som fraktmarknaderna är urusla.
Nyheter
-
-
Säsongen redan igång. Aida Stella anlöpte Göteborgs Hamn i måndags men totalt sett blir 2013 ett mellanår när det gäller antalet kryssningsfartyg till Göteborg.
-
Danskt fusk. Under 19 veckor förra året flög inte det danska försvaret de övervakningsturer man lovat. Skulle få luta sig mot Sverige vid en olycka.
-
Hur går det med Medbox? Sjökaptenen som utvecklade medicinlådan Medbox berättar om riskkapitalister, förlorade pengar och nya framtidsplaner.
-
Tyska investerare har bekymmer. Dagfinn Lunde på den tyska banken DVB varnar men han ser också ljus i tunneln.
-
Planerna klara. Den första etappen kommer att kosta drygt en halv miljard kronor och innebär bland annat att farleden byggs ut.
-
Japansk beställning. K-Line beställer en serie 14.000 TEU-fartyg för leverans 2015. Japanskt varv bygger.
-
Kräver svar. Rockefeller ställer krav på Carnival som står för två tredjedelar av alla incidenter på passagerarfartyg.
-
Skytteltrafik. 360 vindkraftverk levereras från Danmark direkt till Härnösand i regelbunden trafik det närmaste halvåret.
-
Klassiker får uppföljare. Nu har alla Martha-fans något att se fram mot. Ny version på gång, inga karikatyrer utlovas.
-
Mässor i massor. Vill bli den stora kryssningshamnen i Europa och planerar flera stora kryssningsevent.
-
Drömresan avbruten. Problemen fortsätter för Carnival Cruise Lines som tvingas evakuera 4.300 passagerare från Carnival Dream.
-
Oense om lönesystemet. Arbetsgivarorganisationen Almega Tjänsteföretagen kräver individuell lönesättning för sjöbefälen istället för dagens tarifflönesystem.
-
Stålbad väntar. Det hårt pressade och rekonstruerade tank- och bulkrederiet presenterar en årsrapport som mötts av kritik.
-
Satsar stort. Den växande offshoremarknaden i Brasilien lockar Wärtsilä till nyinvestering i fabriksanläggning.
-
Nya sjökort krävs. De holländska myndigheterna ritar om kartan från den 1 augusti.
-
Experter utreder. Har en tänkbar förklaring till varför maskinrummet plötsligt vattenfylldes när en av de aktra tvärmonterade propellrarna slets loss.
-
Hemlig beställare. Fartyget ska klara långa tuffa expeditioner och byggs med såväl simbassäng som helikopterplatta och helikopterhangar.
-
Börjar gälla i april. Rederier i Finland och på Åland ska kunna få upp till 50 procent statligt stöd vid efterinstallation av scrubberanläggningar.
-
Fem i tolv. Det danska rederiet får ingen frist av bankerna och riskerar att avvecklas om ingen snabb lösning hittas.
-
Lagändring föreslås. Regeringen vill stärka sjöfartens konkurrenskraft genom att ge svenska rederier möjlighet att själva välja tillsynsutövare.
-
Stor blir större. Johan Fredriksens förmögenhet växer, och Frontline 2012 är en starkt bidragande orsak.
-
Danskar tänker globalt. Redareföreningens seminarium visade tydliga skillnader mellan Danmark och Sverige
-
Räddad av tvist. Erria gör ett negativt resultat men redovisar ändå en vinst efter tung seger i London.
-
Byter kanal. Maersk Line har tröttnat på stigande avgifter och lämnar Panama för Suez.