Plus och minus. Uppstartskostnaderna för Viking Grace tynger ned Viking Lines kvartalsresultat medan passagerarintäkterna ökar.
Nyheter
-
-
Efterlängtad. Ska ge ökad kryssningstrafik och stärka besöksnäringen i Malmö.
-
Långvarig trend. Siffrorna för 2012 visar att minskningen gäller de flesta lasttyperna och att godshanteringen nu är nere nästan på 2004 års nivå.
-
Snart tillbaka. Atlantic Container Lines brandhärjade fartyg verkar inte vara så allvarligt skadat som man befarade.
-
Succén upprepas. För tredje sommaren i rad kommer allmänheten att kunna se Göteborgs Hamn från vattnet.
-
Hur är intresset för landström? Björn Boström, vd för Ystad hamn som nästa vecka visar upp sin anläggning som ansluter fartyg till land-el, som gör att de slipper ha hjälpmaskiner igång vid hamnuppehåll.
-
Hur är läget inför Sjöfartens Entreprenörsdag? Vd:n på arrangören Sveriges Skeppsmäklareförening tror på en inspirerande dag för alla verksamma och blivande entreprenörer.
-
Inte störst men dyrast. Maersk får billigare fartyg men det räcker inte långt mot den kinesiske konkurrenten.
-
Tuffa tider väntar. Nedlagda företag och förändrade transportmönster slår mot hamnen i Halmstad.
-
Lämnade Nordanvik. Finncement fortsätter tills vidare sin distributionstrafik längs Finlands kust med cementfartryget Envik.
-
Lagändring. Genom att införa delar av EU:s regelverk om inre vattenvägar vill regeringen göra sjötransporterna mer konkurrenskraftiga.
-
Utredning pågår. Det 50 meter höga kontrolltornet kollapsade efter att av okänd anledning blivit rammat av containerfartyget Jolly Nero.
-
Möter inte media. Danske Søren Lyngbjørn ber om lugn och ro efter mer än två år som gisslan hos somaliska pirater.
-
Trots minskad omsättning och vikande resultat ser Wilh. Wilhelmsen ASA positivt på den långsiktiga utvecklingen för transoceana transporter av...
-
Internationell utveckling. Vasabåtarna byter namn till en mer internationellt gångbar variant. En utveckling i tiden.
-
Fortsatt press. För lite gods och dessutom fel lastsammansättning sänker resultatet för norskt storrederi.
-
Amerikansk flagg. Maersk Line flyttar fartyg till sitt amerikanska bolag för såväl civila som militära transporter från amerkanska östkusten till mellanöstern.
-
Flera saknas. Av okänd anledning förlorade kaptenen plötsligt kontrollen över det 239 meter långa containerfartyget Jolly Nero.
-
Start i maj. Ett tre månader långt kontrakt har skrivits med E.ON för supplyfartyget SBS Cirrus.
-
Normal trafik. Efter en snabb reparation är Viking Lines färjeläge i Åbo åter i normal användning efter incidenten med Amorella.
-
Stärka och amortera. Grimaldiägda Finnlines stärker kassan genom en företrädesemission, hoppas dra in 28,4 miljoner euro.
-
Torm överraskar. Ett bra första kvartal ur rörelsesynpunkt men skuldbördan är stor.
-
Åklagaren avgör. Den norska justitieministern kommer inte att kräva att riksåklagaren gör en ny utredning om färjekatastrofen.
-
Ur läge. Amorellas akter törnade för hårt mot den ponton som bär upp den landbaserade ombordkörningsrampen i Åbo hamn.
-
Riksdagsbeslut. Från och med den 1 juli ska Transportstyrelsen kunna tillåta klassningssällskap att få utföra tillsynsuppgifter av svenska fartyg.