Fotograf: Wärtsilä

Kategori: Skeppsbyggnad | Miljö | Passagerarsjöfart

Kanadensiska färjor får LNG-drift

Två kanadensiska färjor, som 2015 sätts i trafik i den kanadensiska provinsen Quebec, utrustas med Wärtsiläs dual-fuel LNG-motorer.

Den kanadensiska färjeoperatören Société des traversiers du Québec (STQ) väljer Wärtsiläs dual-fuel maskineri med LNG-drift på två färjor som är under byggnad på Kanadas största varv Chantier Davie Canada. I leveransen ingår bland annat Wärtsilä 20DF-maskiner och Wärtsilä LNGPac bränslelagrings- och behandlingssystem. 

Färjorna är av double ended-typ och har kapacitet för 432 passagerare och 115 personbilar eller 16 långtradare. De ska gå i trafik året runt mellan Tadoussac och Baie-Sainte-Catherine vid mynningen av floden Saguenay som mynnar ut i Saint Lawrence.

Kommentarer

  • Anonym

    Något för Vägverket Färjerederiet?!
    Men de kommer fortsätta köra sina dieslar från 70-talet. De har inte ens förstått att moderna dieslar betalar sig med minskad bränsleförbrukning på några år. Samt att driftssäkerheten ökar och reparationerna minskar…

  • Anonym

    Trafikverket är inte helt bortkomna, det har ju tex batterifärjan Maj på Malöleden.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.