Kryssningsfartyget Costa Concordia har nu rätats upp och vilar på en konstjord botten, meddelar bärgningsbolagen Titan och Micoperi.
Upprätningen av kryssningsfartyget Costa Concordia som inleddes i går förmiddags har nu fullbordats. Vid midnatt hade fartyget roterat 25 grader från startpositionen. Klockan två på natten hade fartyget roterat ytterligare 10 grader. Två timmar senare skickade bärgningsbolagen Titan Salvage och italienska Micoperi ut ett pressmeddelande om att upprätningen var genomförd och att Costa Concordia vilar på en konstgjord botten som specialgjorts för ändamålet.
Tanken är att att fartyget blir kvar på platsen över vintern och bogseras bort först nästa år.
Kryssningsfartyget grundstötte hårt mot en klippa utanför den italienska ön Isola del Giglio den 13 januari 2012.
Kommentarer
Ingemar Svedberg
Det är bara gratulera till ett fantastiskt väl genomfört bärgningsarbete så här långt.
Nästa etapp är väl värd att följa.
ISIT
Afrodite Neptunus
Kanske vore på tiden att bärga m/s Estonia som förliste 1994 under märkliga och ännu inte nöjaktigt utredda omständigheter för snart 20 år sedan. Minst 852 personer omkom.
Norska polisen återupptar granskningen av fallet m/s Scandinavian Star.
Branden ombord på Scandinavian Star inträffade 1990 då fartyget befann sig strax utanför Lysekil. 159 personer omkom i branden.
Anonymous
Var inget konstigt med Estonia. Dåligt sjömanskap, för hög fart och för klent fartyg. Troligtvis också taskigt underhåll. Det ger resultat.
Åker man billig resa kan den bli för billig. Och det kommer hända igen. Folk är nämligen idioter och ser bara till kostnaden, att de sedan stryker med spelar mindre roll så länge det var billigt!
Låt Estonia vara. Det är en fin grav. Och mycket värdig sådan.
Andreas Åsenholm
Det här var en bragd. Det var riktiga sjömän med hög kompetens och gott sjömanskap
[email protected]
De är säker utbildade i Kalmar
Jonas Ekeblom
Enormt duktiga