Slår sina påsar ihop. Världens tre största linjerederier går samman i en operativ allians för att bättra på kapacitetsutnyttjandet.
Nyheter
-
-
I två delar. Att MOL Comfort bröts itu i sex meter höga vågor kommer att väcka debatt inom linjesjöfarten.
-
Svavelrening. Tre scrubbrar från Alfa Laval ska installeras på DFDS fartyg. Fortfarande inget totalt genombrott för scrubbertekniken.
-
Nordsjön. Två dog när en värmeväxlare exploderade i samband med underhållsarbete.
-
Triple-E-fartyg nr 1. Döptes till Mærsk Mc-Kinney Møller efter den legendariske 98-årige redaren som dog förra året.
-
Stormakt. Arbets- och näringsministeriet i Finland siktar högt och vill utveckla landet till en "stormakt när det gäller arktiskt kunnande".
-
Trafikpengar för få. Trots hundratals miljarder till sitt förfogande tvingas myndigheten prioritera bland alla infrastrukturbehov och förväntningar.
-
Förundersökning inledd. Arbete pågår med att länsa in olja som läckt från ett fartyg i vattnet utanför Stockholms Bulkhamn i Stora Vika.
-
Sverige i topp. Paris MoU pekar ut Sverige som en av de bästa flaggstaterna.
-
Nybyggen. Danskbyggd SWATH och Singaporebyggt standby-fartyg sama dag till Esbjerg.
-
Expanderar i FInland. Den danska speditionsjätten Blue Water Shipping befäster sin position i Finland genom företagsköp.
-
Ny utrustning. DG Diving Group siktar på den europeiska marknaden med sin nya utrustning för bottenrengöring av fartyg.
-
Osannolik haverihistoria. Skeppskock överlevde två och ett halvt dygn instängd i havererat fartyg som lagt sig upp och ned på 30 meters djup.
-
Ny variant. MRM-kurs med samkörning av brygg- och maskinrumssimulatorer ny giv på Chalmers.
-
Sjömän får tycka till. Verksamheten ska uppdateras och anpassas till dagens och framtidens behov.
-
Möte på Grönland. Överenskommelse om gemensam fartygsövervakning innebär att Ryssland nu ansluter sig till MMSIS.
-
Kvartett kan kursa. Fyra grekledda rederier noterade i New York har stora ekonomiska problem och analytiker varnar för konkurser.
-
Fyller på kassan. Transatlantics helägda offshore-bolag Viking Supply Ships med huvudkontor i Köpenhamn behöver mer pengar i väntan på en starkare marknad.
-
Krympande arbetsmarknad. Den svenska utflaggningen drabbar matroser speciellt hårt, framgår det av Arbetsförmedlingen Sjöfarts senaste prognos.
-
Färja sökes. Gotlandsbåten AB letar intensivt efter en lämplig färja för sommartrafik med början nästan år.
-
Två blir en. När två leverantörer av livräddningsutrustning slås samman skapas en jätte med nästan 1.000 anställda och miljardomsättning.
-
Fransk Östersjösatsning. Världens tredje största linjerederi förbinder Norrköping, Gävle och Rauma med Zeebrügge och Hamburg
-
Komplett. De sista två fartygen i Kustbevakningens serie KBV 031 har lämnat varvet i Tyskland.
-
Expansion. Esvagt har tagit leverans av nummer tolv i en serie standby-fartyg från Singapore och passar dessutom på att förlänga serien med fler leveranser nästa år.
-
Hårt drabbat. Gamla och illa underhållna fartyg drar upp olycksstatistiken för Nordsjön visar engelsk studie.