Normal trafik. Efter en snabb reparation är Viking Lines färjeläge i Åbo åter i normal användning efter incidenten med Amorella.
Nyheter
-
-
Stärka och amortera. Grimaldiägda Finnlines stärker kassan genom en företrädesemission, hoppas dra in 28,4 miljoner euro.
-
Torm överraskar. Ett bra första kvartal ur rörelsesynpunkt men skuldbördan är stor.
-
Åklagaren avgör. Den norska justitieministern kommer inte att kräva att riksåklagaren gör en ny utredning om färjekatastrofen.
-
Ur läge. Amorellas akter törnade för hårt mot den ponton som bär upp den landbaserade ombordkörningsrampen i Åbo hamn.
-
Riksdagsbeslut. Från och med den 1 juli ska Transportstyrelsen kunna tillåta klassningssällskap att få utföra tillsynsuppgifter av svenska fartyg.
-
Fler blir skrot. Allt yngre fartyg skrotas när balansen på marknaden kräver mindre kapacitet.
-
Snåla kryssningsresenärer. Norsk professor hävdar att den genomsnittlige kryssningsresenären inte tillför det lokala näringslivet särskilt mycket.
-
DFDS vill växa. Nu är den danska färje- och närsjöfartsgiganten med och slåss om det som är kvar av Scandlines.
-
Snart förbikörd. Ny beställer kinesiska China Shipping Container Lines i Hongkong världens största containerfartyg.
-
Brett stöd. Endast Miljöpartiet röstade emot att svenskflaggade fartyg ska få tillstånd att anlita beväpnad personal.
-
Minstern till årsmöte. Catharina Elmsäter-Svärd talar sjöfartspolitik när det kvinnliga sjöfartsnätverket Wista Sweden har årsmöte.
-
Enklare evakuering. Stena Line utrustar även sina äldre färjor med moderna evakueringssytem. Danicas nya system rymmer över 1.500 perosner.
-
Störst och effektivast. Thuns nya torrlastfartyg lastar mer och drar betydligt mindre bunkerolja än systrarna.
-
Satsar och utvecklar. Göteborgsbaserade MMT växer inom offshore tillsammans med Haugesundsföretag.
-
Varv till salu. Sydkoreanska varvskoncernen STX Offshore & Shipbuilding gör sig av med med sina varv i Europa och i Kina.
-
Åboskolan expanderar. Yrkeshögskolan Novia inom Aboa Mare blir delägare i utbildningscenter för sjöfarare på Filippinerna.
-
Spekulanter sökes. Trafikverket har nu presenterat spelreglerna för upphandlingen av Gotlandstrafiken och hoppas att fler kommer att lämna anbud än förra gången.
-
Svagt på sjösidan. Det är framförallt färjesjöfarten och rederidelen som drar ned Stena-koncernens resultat.
-
Hotande brand. Tyska brandkåren ryckte ut med full insatsstyrka när bilar brann på Atlantic Cartier i Hamburg.
-
Nummer två på plats. Färjekapaciteten mellan östa och västra Danmark har fått ett snabbt tillskott. 36 knop gör KatExpress 2.
-
Äntligen fria. 838 dagars fångenskap är över. Svensk redare klandras och utesluts ur dansk redareförening.
-
Lika som bär. I Norge är tron på sjöfarten större än i Sverige men orosmomenten tycks vara de samma, myndigheter och lotsning borde vara enklare.
-
I reserven. Sigyn kommer att ligga driftklar på Donsö tills nybygget Sigrid är fullt operativt.
-
Spjutspetsteknik. Stena Line gjorde en djärv satsning på HSS-konceptet framgår det av vår leveransbeskrivning av Stena Explorer från år 1996.