"Ökad nykterhet. " Trafikverket ger Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF, pengar till att placera ut fler bommar.
Nyheter
-
-
Nära ögat. På lördagskvällen bordade Kustbevakningen styckegodsfartyget San Remo i Öresund efter att hon avvikt från kursen – befälhavaren konstaterades ha 0,58 promille alkohol i blodet.
-
Tufft besked. Kustbevakningen fick inget besked om ökade anslag i regeringens vårpropp. Nu förbereder sig myndigheten för massuppsägningar.
-
Skarpa ord. I regeringens nationella transportplan för åren 2014–2015 satsas alldeles för lite på sjöfarten, menar flera besvikna hamnar på Ostkusten.
-
Ny vd. Kim Ullman har arbetat inom Stenakoncernen i över 30 år. Nu basar han över börsnoterade Concordia Maritime. Stora utmaningar väntar.
-
Utmanande. Tankrederiet Concordia Maritime såg vikande intäkter för 2013 och fortsatt svag lönsamhet i en marknad med låga rater på spot.
-
Effektivare. Målsättningen med samordningen av åländsk sjöfartsutbildning är tydligare studievägar.
-
Politik. De senaste 20 åren har sjöfartens tillväxt varit högre än ökningen av världens bnp. I det perspektivet spelar svensk sjöfart roll, skriver Moderata Sjöfartsgruppen i en debattartikel.
-
Möjligheter. Offshore erbjuder svenska företag stora möjligheter både i Arktis och i hemmavatten, stort intresse på Swedish Maritime Day.
-
Går hyfsat. Dansk-tyska Scandlines levererar tillfredsställande resultat på en svår marknad.
-
"Jätteroligt" Isländska rederiet Eimskip flyttar sina anlöp från Helsingborgs Hamn till Halmstad Hamn, som enligt vd: n erbjöd bättre villkor än sin skånekonkurrent.
-
Intensiv dag. Under årets Swedish Maritime Day i Svenska Mässan i Göteborg stod regeringens maritima strategi i fokus ihop med kravet på en konkret politik.
-
Tappar. Viking Supply Ships förlorar ett charterkontrakt för kommande borrsäsong.
-
En plan. Regeringen har presenterat sin nationella transportplan för 2014 till 2025, sjöfarten spelar bi-roll.
-
Succé. Svenskarna har uppskattat möjligheten att handla billig alkohol ombord på Stena-färjorna.
-
Ny sysselsättning. Godby Shippings roro-fartyg Mimer får fransk charter i Medelhavet.
-
Fartyg nr 3. Nytillskottet Swe-Carrier ska ut spot-marknaden och gå i Östersjön, Nordsjön och till Medelhavet.
-
Tillväxt i väst. På tre år har Aker Solutions göteborgskontor expanderat kraftigt. Nu söker man ytterligare nya medarbetare bland Göteborgs attraktiva ingenjörskluster.
-
Första utbölingen. Efter nästan sex år som befälhavare hos Northern Offshore Services är Niklas Olofsson en av dem som varit med längst på det unga företaget.
-
Ny 20-årsplan. Nordens största hamn vill bli ännu större och planerar för fler och större logistikytor plus nya kajplatser för energiprodukter.
-
Del av handlingsplanen. EU-kommissionen har nu godkänt regeringens begäran om att utöka sjöfartsstödet. De nya reglerna träder i kraft 1 juni.
-
Ny linje. Göteborg får en roro-linje med bilfartyg som är öppen för alla typer av gods.
-
Upp och ner. Antalet passagerare ökar men lönsamheten har kraftigt försämrats i åländska Rederiaktiebolaget Eckerö.
-
Framgångsrikt. Det går bra för Swedish Club som noterar en ökning av de fria reserverna till rekordnivå.
-
Är allt under kontroll inför årets Career Event? Projektledaren för branschdagarna i Kalmar om hemliga menyer, guldlägen och en ovanligt intressant föreläsning.