Torrlastfartyget Ida H har nu skiftat till svensk flagg. F Shipping AB har hand teknisk drift av fartyget som är byggt 1971.
Under en ceremoni i Kalmar hamn den 15 augusti skiftade fartyget till svensk flagg i aktern. Fartyget var senast flaggat på Saint Kitts & Nevis i Västindien. Kalmarredaren Ralf Holgersson köpte fartyget i våras från M Storesund Rederi, Haugesund.
Fartyget, 1.645 dwt, byggdes av Husumer Schiffswerft i Tyskland 1971. Ida är utrustad for transport av spannmål med självlossningsutrustning. Fartygets nye ägare Ralf Holgersson är även knuten till Fiducia Rederi AB som har självlossaren Sternö.
– Hon kommer att gå i exakt samma trafik som Sternö, sa Ralf Holgersson till Sjöfartstidningen, i mitten av maj.
F Shipping AB har hand teknisk drift av fartyget medan befraktningen sköts av Bay Shipping.
Kommentarer
skansgrundet
Trevligt, men hur länge?
F.Ramtid
Trevligt och skoj, men trist att handelsflottans framtid(?) tycks vara ett 43 ar gammalt fartyg.
Jan-Erik Mehtola
Ett litet ljus i mörkret är det ju ändå. Man får vara glad för det lilla.
Gerhard Rook
Gratulera Fiducia Rederi trevlig att få se gamla och fina fartyg med svensk flag
Johan.E.
Grattis, ni har verkligen lyckats med det som var omöjlgt tidigare. Sjöfartsverket måste tydligen radikalt ändrat uppfattning då det tidigare var helt omöjligt att flagga in en sådan båt i Sverige. Det gäller ålder, utrustning, hytter, bemanning m.m. Det skulle vara intressant om ni delgav oss intresserade vad som ni har hehövt göra för att att få svensk flagg och vilken bemanning som ni har samt i vilket fartområde ni får segla. Det kan ge möjlighet till fler inköp/inflaggning
Jonas
Ja vi får nog hålla ihop om det skall bli någon i framtiden. Staten lär inte fixad nått tyvärr…
Lars Bergqvist
Lite av ett tillstånd för svensk sjöfart när inflaggning av en coaster byggd 1971 blir en stor nyhet i Sjöfartstidningen.