Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri | Passagerarsjöfart

Passagerarfartyg totalförstört i brand

Passagerarfartyget Tärnan som ägs av Roslagens Sjötrafik brandhärjades svårt i söndags natt – ingen människa kom till skada.

Det var under natten mellan söndagen och måndagen som Tärnan, byggd 1965, brandhärjades svårt vid Söderöra i Roslagens skärgård. Kustbevakningens två fartyg KBV315 och KBV311, fick rycka ut för att hjälpa brandkåren att släcka branden som fick ett mycket snabbt förlopp.

Enligt Kustbevakningen kom inga människor till skada men passagerarbåten blev i det närmsta totalförstörd. 

När Kustbevakningen kom till platsen var Tärnan helt övertänd, själva släckningsarbetet tog sju timmar. Då det finns en risk för oljeläckage har Kustbevakningen lagt ut länsor på olycksplatsen för att förhindra spridning av olja. 

Tärnan, byggd i aluminium, har en längd på 20,85 meter och bredd på 5 meter. Hon tar 120 passagerare, varav 70 sittande.

Kommentarer

  • Per Nordström

    Det blir intressant att följa vem/vilka som utreder händelsen och hur kunskapen sedan förmedlas till andra.

    • Kapten Lägervall

      I första hand Polisen, räddningstjänsten och även försäkringsbolaget. Om Statens haverikommission beslutar att utreda så kanske det blir en ytterligare myndighet, men detta är knappast troligt.

      I dagsläget torde väldigt många vara angelägna att så snabbt som möjligt få reda på orsakerna så det skulle förvåna mig mycket om inte detta hårdbevakas och analyseras av Transportstyrelsen och troligtvis även Sweref som bör göra något för att inte medlemmarna skall tappa oroliga resenärer. Därmed är sannolikt spridningen säkrad.

      Gårdagens storbrand, som drabbade sex hamnliggande segelbåtar i Saltsjöbaden, sätter sannolikt ännu mer fokus på ämnet.

      Denna gång är det troligtvis så att den oro som Per ger ett uttryck för, kommer att lösa sig på något bra sätt. Skulle Pers kommentar däremot beröra allvarliga händelser där inte konsekvenserna är stora eller spektakulära så uteblir mest troligt såväl utredning och således förvaltning av lärdomar. Då är vi åter i läget med att enskilda fartyg har problem med bogvisir utan vare sig vertikal som horisontell spridning av viktiga lärdomar sker, d.v.s. som för 19 år, 11 månader och 23 dagar sedan.

      Hur tycker du Per att allvarliga händelser skall utredas när SHK inte utreder?

  • Suck

    Återigen tar KBV åt sig all äran när man tydligt ser att Sjöräddningssällskapets båt också var på plats

    • B.R

      Ungefär lika missvisande som SSRS fina ”sjöräddningsstatistik” som inkluderar alltifrån soppatorsk till upptagande av tappade Vegamössor i vattnet.

      • Anonym

        SSRS är i allafall en hjälpande hand, till skillnad från KBV som är en stjälpande hand.
        Finns för det mesta inte till hands om det är något, och kommer de väl så gör de så lite som möjligt.

        KBVs sjöräddningsstatistik är tämligen missvisande med. De händer att de deltar i en sjöräddning ibland, men insatsen är oftast obefintlig. Att ligga bredvid och titta räknas inte in i att hjälpa. Och skulle de mot förmodan göra något ja då åker blåsverktyget fram.

  • Anonym

    har länge undrat vad har kustbevakningen för syfte? vet dom själva eftersom dom måste ta åt sig äran i såna här lägen??

  • Björn Södahl

    Instämmer med Per nedan – utredningen borde väl rimligen hamna under Statens Haverikommission?

  • Sven E

    KBV förnekar sig aldrig Sveriges onödigaste myndighet!!

    • Rogge Stockholm

      Har du åkt dit för en sjöfylla Sven eller varför är du så kinkig

  • J.G

    På vilket sätt tar Kustbevakningen åt sig all ära? Genom reporterns ordval och sätt att vinkla?
    Samverkan är bästa lösningen i samhället om det så gäller Ssrs/Kbv/räddningstjänsten eller polis/missing people! Alla tillför sitt och hade det varit riktigt illa en högsäsongsdag hade kanske 70 personer tvingats hoppa i vattnet!

    • Anonym

      KBV tar åt sig äran rätt igen, läs KBVs hemsida. De nämner inte ens SSRS som var först på plats.
      De påstår att De har lagt ut länsar. De säger även att arbetet tog sju timmar, SSRS och räddningstjänsten var där till morgonen efter.

      Det skall även påpekas att av två båtar på plats så var det bara 1 av dem som jobbade.

      KBV bör lägga krutet på utbildning i ämnet sjöräddning / räddningstjänst, släppa deras präktiga fasad och våga smutsa ner sig. Den sociala kompetensen och den ödmjuka inställningen saknas helt. Då besitter Sjöpolisen större kunskap i området. Så man undrar ju vad fan KBV är till för egentligen.

      • Monne

        Menar Du inte länsor?Länsa är ngt annat.

  • Jan Banan

    Antagligen har det varit en lotsbåt först på plats 🙂 en osynlig räddare helt klart.

  • Anonym

    7 timmar en söndagsnatt. Då är två KBV-båtar ur tjänst hela september.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.