Debatt. Att den svenska sjöfarten idag betalar för isbrytningen är inte konkurrensmässigt rättvist, menar Sveriges Hamnar.
Nyheter
-
-
Byggs i Åbo. Tallink-nybygge får huvudmaskiner från Wärtsilä och lasthanteringsutrustning från MacGregor.
-
Flytdockan krängde. Ett haveri vid utdockning ledde till vattenfyllt maskinrum på Scandlines-färja.
-
Besparingar. Terntank-installation visar att man kan uppnå betydande reducering av bunkerkonsumtion med system för bränsleoptimering.
-
"Klart betydelsefullt. " Prisas för sina tester som visar att bulbfartyg med isklass 1A AHTS fungerar bra som isbrytare.
-
Fler TEU. Transatlantic utökar lastkapaciteten på linjen Norra Finland-kontinenten med 230 TEU.
-
300 fartyg testar. Informationsdelningsprojektet MONALISA 2.0 tas nu till nästa nivå i och med att STM Validation Project sökt bidrag från EU.
-
"Nästan lite chockad". DSME har sagt ja till affären som måste slutföras redan den 13 mars. Om allt går i lås kommer Kungsholm till Göteborg till sommaren.
-
Säkerhetsfaktor. Enligt Finnpilot motsvarade lotsningens inverkan på sjötrafikens säkerhet och smidighet förra året en besparing på totalt 77 miljoner euro.
-
Varför behövs ett seminarium om skatteregler? Christopher Anderberg vid Chalmers om ett uppskattat arrangemang, krångliga regelverk och vikten av att ha ordning på sina papper.
-
Sjöfarten bedömer Transportstyrelsen. De som vänt sig till Transportstyrelsen under 2013 och 2014 är i vissa delar mycket kritiska. Men myndighetens anställda sköter sig bra.
-
Tre enheter engagerade. Minst 250 liter olja har läckt ut i Göteborgs södra skärgård och samlats i vikarna kring Stora Förö.
-
”Lättanvänt system. ” Spångabaserade marina teknikföretaget Adveto har sålt sitt elektroniska navigationssystem till Viking Line.
-
”Stabil marknad. ” Stena Weco har chartrat in fyra MR-tankers från grekiska Aegean Shipping Management.
-
Ny charter. Stena Oil sysselsätter Pallas Glory på TC.
-
Stärker eget kapital. Sjöfartsverkets resultat på 337 miljoner kronor plus för 2014 var större än väntat.
-
Ny ägare. Den nya finska isbrytaren, beställd av Trafikverket, kommer att ägas av Arctia Shipping.
-
Ny linje. 30.000 fler bilar ska fraktas från Göteborgs Hamn som blir ny exporthamn för Volvobilar till Finland, Ryssland och Kina.
-
”Sätt ribban högt. ” Temat för det första riksdagsseminariet i samband med återstarten av Riskdagens Maritima Nätverk var tonnageskattens betydelse för Sverige.
-
Vad händer i Bryssel? För första gången anordnas European Shipping Week där politiker och sjöfartsbranschen möts, och Lena Göthberg är på plats.
-
Vill sprida kunskap. Sjöfarten är en för Sverige strategisk viktig näring, anser riksdagsledamot Hans Rothenberg, initiativtagare till Riksdagens Maritima Nätverk.
-
Komplexa regelverk. Bimco, Fathom och ClassNK har gett ut en guide som ska stödja redare och operatörer att leva upp till miljölagar och energieffektivitet.
-
MSC Oscar. Världens största containerfartyg kom till Rotterdam igår. Hon har nu petat ner CSCL Globe från storlekstronen.
-
Miljardbelopp. Totalt slåss 56 transportprojekt om pengar från EU:s så kallade CEF-fond, varav 25 projekt har koppling till sjöfart.
-
"Farligare än någonsin". 2014 räddades 200.000 flyktingar på Medelhavet från en säker drunkningsdöd, varav 40.000 räddades av handelsfartyg. Nu kräver ICS att världssamfundet griper in.