TC. Transatlantics roro-fartyg Transpine har lämnat Uddevalla för en timecharter över Atlanten.
Nyheter
-
-
Närhet viktig faktor. För femte året i rad ökade antalet containrar i Stockholms hamnar – över 51.000 TEU omsattes.
-
Kritik från anhöriga. Scandinavian Star-katastrofen ska utredas av politiskt tillsatt grupp som ska granska om fel begåtts i tidigare utredningar.
-
Såld. Bunkerbåten Charisma av Donsö har sålts och Kiltank Rederi AB ser det som en möjlighet att förnya sitt tonnage.
-
Krävde 176 miljoner. Svenska och danska myndigheter ersätts för kostnaderna efter oljeutsläppet som drabbade främst Tjörn 2011.
-
”Håller oss ledande. ” Northern Offshore Services beställer två nya fartyg till den havsbaserade vindkraftsindustrin.
-
”Nytt koncept. ” Northern Offshore Services ska operera en höghastighetskatamaran som ambulansbåt i Göteborgs skärgård som kan lasta en ambulans ombord.
-
Effektivare sanktioner. Transportstyrelsen ökar antalet bränslekontroller och köper in handhållna bränslemätare för att få fatt på svavelfuskare.
-
Försäljning och utchartring. Två Stena RoRo-färjor inleder i år trafik över Cook Strait mellan Wellington och Picton.
-
Enklare och tydligare. Henrik Tunfors har utsetts till "inflaggningslots" med uppgift att underlätta inflaggningsprocessen.
-
Nytt passagerarrekord. Danskarna som reser via Ystad kortar resan till Bornholm till halva tiden. Jobb med att harmonisera lagar har gjort gränspassagerna smidigare.
-
Sjätte utredning? Nya uppgifter visar att Scandinavian Star-olyckan borde ha utretts av svensk polis – samtidigt vill Stortinget utreda olyckan ännu en gång.
-
”Strategiskt läge. ” Sedan årskiftet finns det möjlighet att bunkra lågsvavlig marindisel vid nyetablerad kaj i Malmö.
-
2014 bra för Kiel. Kiels hamn gjorde ett bra 2014 med ökade volymer över kaj. Stena Line stod för en stor del av dessa.
-
Nyförvärv. Sandinge Bogsering & Sjötransport köper en bogserare i samma storleksklass som rederiets största bogserare Tofte.
-
”Hög tröskel. ” Färsk statistik från Arbetsförmedlingen visar att bristen på arbetstillfällen inom sjöfarten är fortsatt stor.
-
Säsongsstart. Isbrytaren Atle har gjort vinterns första isbrytarassistans och därmed är vintern igång för isbrytarna.
-
Åter ett köp. Finnlines köper ett roro-fartyg för sin trafik på den nya linjen Hangö–Rostock.
-
Kombinationsfartyg. FKAB har tillsammans med Sirius tagit fram kontraktsunderlaget för det LNG-fartyg som beställts för Skangass ship to ship-bunkring.
-
Bästa på flera år. Ökade containervolymer och mer roro-trafik lyfte resultatet för Helsingborgs hamn.
-
”Hybrid ready”. Stena RoRo installerar skrubber på Stena Forerunner och den långa chartern för Transfennica fortsätter.
-
Nytt koncept. Sirius är i nyckelposition vid beställning av kombinerat LNG-bunkrings- och feederfartyg för långtidscharter till Skangass.
-
"Unikt i Europa. " På onsdagen invigdes Chalmers senaste simulator, där kursdeltagarna ska lära sig att ansluta fartyg till landström.
-
Ekocoaster. Ett nytt fartygskoncept som tagits fram för Meriauras reducerar bunkerkonsumtionen radikalt jämfört med motsvarande konventionella standardfartyg.
-
Fraktar skogsprodukter. Swedish Bulks fartyg Swe Carrier har fått förnyat timecharteravtal med skogsbolaget Waldkontor.