Invigning på Trafikverkets center för ecoshipping.

Fotograf: Trafikverket

Kategori: Utbildning | Miljö

Nytt center för ecoshipping

Trafikverket har idag tisdag invigt sin nya simulator där de ska ge utbildningar i ecoshipping, det vill säga bränslesnål körning med fartyg.

Det nya centret med simulatorer finns på Vaxholms kastell och här ska inte bara Trafikverkets besättningar kunna få utbildning utan även andra rederier som vill utbilda sin personal. 

De kurserna kommer att ges i samarbete med Linnéuniversitetet i Kalmar.

– Ecoshipping är en satsning i linje med Trafikverkets arbete för en bättre miljö. Det ökar sjöfartens attraktivitet. En förhoppning är att den arena Färjerederiet nu erbjuder kan leda vidare till nya idéer och samarbeten inom sjöfartsområdet som gynnar miljön, säger Bo Vikström, ordförande i Färjerederiets internstyrelse.

Fyra bryggor

Det är Transas Marine som byggt simulatorn som är specialanpassad för ecoshipping.

– Simulatorn har fyra bryggor varav en är en replika av bryggan på ett av Färjerederiets fartyg. De fyra bryggorna kan köras var för sig, som deltagare i samma scenario eller mot varandra i en sorts tävling för att se vem som kör mest miljövänligt, säger Marcus Anvell på Transas Marine.

Stort intresse

Under invigningen visades simulatorn förstås upp men den första utbildningen är planerad till första veckan i oktober.

– Det är en intern utbildning för Färjerederiets besättningar i ecodriving och kundbemötande, säger Marcus Anvell som också säger att intresset från andra rederier är stort.

– Finnferries och Vaxholmsbolaget vill utveckla ett fartyg i simulatorn som de kan använda för att utbilda sin personal.

Transas har mellan 250 och 300 fartyg i sin katalog av fartyg som kan användas i simulatorn.

Trafikverkets Färjerederiet bedriver kollektivtrafik till sjöss på 41 färjeleder spridda över hela Sverige. Rederiet förfogar över 69 fartyg och genomför årligen 22 miljoner persontransporter. 713 personer arbetar med vägfärjetrafiken.

 

Kommentarer

  • Fd, färjeskeppare

    ”Det är en intern utbildning för Färjerederiets besättningar i ecodriving och kundbemötande”.

    Hmm. kundbemötande. Känns spontant som att detta skall bli någon form av attityds och pk-styrd utbildning. Vad har ekonomisk körning med kontakten med passagerarna att göra?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.