Kategori: Forskning | Miljö

Sjöfarten kan släppa ut farliga partiklar

Femtio procent av nanopartiklarna i luften runt Östersjön kan komma från sjöfarten, visar ny forskning.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Ännu en dåligt utförd studie vars syfte endast är finansiera ytterligare studier. Och för det ska sjöfarten få lida! Bedrövligt!!

    • Anonymous

      Hur vet du att studien är dåligt utförd? Vet du nått som inte vi andra läsare fått veta?

  • Kent Salo

    Dåligt utförd studie, vad grundar du det på? Har du läst den? Känner du de inblandade forskarna?

  • Anonymous

    ”Kan” komma från sjöfarten….. ”Kan” komma från Industrier, Trafik,Vedeldning …. ”Kan ” påverka lungsjukdomar och ”Kan” påverka cancer… många osäkerhetsfaktorer eller frågetecken elller …????

  • Anonymous

    Metanol skapar inga partiklar
    Go Stena!

  • Giovanni Piacentini

    Giovanni
    Det är oundvikligt att diesel driften på fartygen bidrar till nedsmutsning i luften.
    Man har under 90 talet utvecklat stora lågvarvsmotorer med mindre utsläpp hos MAN Burmeister & Wain, samt hos Wärtsilä (ex Sulzer) som började levereras till fartyg kring sekelskiftet och även medelvarvs diesel har blivit effektivare, men utvecklingen är dyr och går långsamt, för dessa stora dieselmotorer. Möjligen kommer LNG drift att användas mer, om man bemästrar säkerheten.
    Utveckling för utsläppen från bilar har gått snabbare och kommer att minska med den elektriska driften men förutsättningar till havs är annorlunda.

  • Juha Kytölä

    Bakgrunden och argumentationen gällande SECA direktivet i EU var baserad just på reducering av partiklar. Både renare bräslen reducerar partikelutsläpp och användning av scrubbers reducerar det (60% och mera).

  • Peter Zoné

    hänvisar till kommentarer från 2 st anonyma personer för 6 dar sedan, tycker man kan fråga sig hur kunde Lunds universitet släppa genom denna rapport baserade på så pass gammal grunddata ( uppgifter från 2009-2010). Vilka kvalitetskrav har Lunds universitet egentligen?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.