Fotograf: Costa Concordia

Kategori: Tank | Ekonomi

Nya kontrakt för P-MAX-fartyg

 

Concordia Maritime har förnyat kontrakten för tre av sina P-MAX-fartyg med ett större internationellt olje- och gasföretag. 

Enligt uppgifter från företaget förlängs kontraktet i tolv månader för två av fartygen och utvidgas dessutom till att omfatta ytterligare ett fartyg i sex månader.

De förnyade kontrakten gäller de tre P-MAX-fartygen Stena Paris, Stena Provence och Stena Polaris.

”I linje med vår strävan”

– Det är givetvis mycket glädjande att vi får förnyat förtroende. Denna kund har ett specifikt transportbehov där den stora lastkapaciteten i våra P-MAX-fartyg kommer väl till pass och även medför en lägre faktisk enhetskostnad. För vår del ligger kontraktet helt i linje med vår strävan att styra sysselsättningen mot nischtrader där P-MAX-fartygens unika egenskaper kommer till sin rätt, säger Kim Ullman, vd för Concordia Maritime, i ett pressmeddelande.

Har mattats av

Enligt Concordia Maritime var tankmarknaden stark under det första halvåret 2015 och höll sedan i sig även under början av det tredje kvartalet. Under augusti och september har tankmarknaden dock fallit tillbaka något.

– Precis som tidigare förutspått märker vi nu av en säsongsmässig avmattning under andra halvan av tredje kvartalet. Detta sker dock från höga nivåer och vi tror inte att nedgången blir lika djup och långvarig som under de senaste åren. Vår grundsyn på marknaden från fjärde kvartalet och framåt är därför fortfarande positiv, kommenterar Kim Ullman.

Kommentarer

  • Arne J

    Vad är det för glädjande med det?? Finnes inga Svenskar ombord, bara högavlönade Indier.

    • Anonymous

      Svensk Sjöfartstidning handlar inte om sjöfart i Sverige. Namnet borde bytas till ett lämpligare.
      Kanske; Sjöfart långtbortistan med svenska ägare som inte vill verka i Sverige.

    • Anonym

      Håller med om att det är tråkigt att det inte finns några svenskar ombord, men det är alltid kul om det går bra för ett svenskt rederi. Även om båtarna inte bemannas av svenskar jobbar ju en del svenskar iland. Och mig veterligen handlar inte Sjöfartstidningen bara om fartyg med svenskar ombord..

    • Anonymous

      Concordia Maritime AB är mig veterligen ett svensk rederi, börsnoterat i Stockholm och huvudkontor i Göteborg. Så varför skulle det inte vara av intresse för Svensk Sjöfartstidning att skriva om?

      • Anonymous

        Inga båtar under svenska flagg. Ingen svensk sjöpersonal. Så även om kontoret ligger i Sverige och bolaget är börsnoterat i Sverige så är inte verksamheten svensk.
        Flytta kontoret till Norge, det blir inte norskt heller.

        • Anonymous

          Nu är nog inte definitionen av ”svensk sjöfart” att man skall ha svensk flagg eller svensk sjöpersonal utan lite vidare än så. Concordia är faktiskt mer svenskt än många andra företag med tanke på att det även är i huvudsak svenskägt.
          Om inte ett rederi med både ägande och säte i Göteborg räknas som ”svensk sjöfart”, vad säger vi då om tex Terntank, ACL och Transatlantic?

          • Anonymous

            Skriv en kommentar…Ja det är klart att Terntank inte längre är att betrakta som Svenskt. Det är ett Danskt rederi. Blir inte Svenskt bara för att man besöker Donsö Shipping meet en gång om året. Bolaget flyttade till Danmark för flera år sen. De har ett förflutet som Svenskt rederi .ja, Samma sak med ACL och Transatlantic De sistnämnda har väl inte lämnat helt än?. Ett exempel på ett Svenskt rederi på riktigt , där man har med sig hela produktionsapparaten och inte bara kontoret och ägarna, är tex Donsötank.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.