Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: RoRo | Hamn/Logistik

SOL utökar östersjötrafiken

Svenska Orient Linien utökar trafiken mellan Finland och Tyskland i samarbete med finska UPM.

SOL Continent Line inleder veckovis trafik mellan Rauma i Finland och Rostock i Tyskland. Den nya linjen opereras av UPM och i inledningsfasen kommer svenskflaggade Baltic Bright, med en lastkapacitet på 1.068 längdmeter, trafikera rutten. Baltic Bright ägs av Charterfrakt Baltic Carrier AB.

Under 2016 kommer trafiken fördubblas med ytterligare ett fartyg. Vilket fartyg det blir är ännu inte bestämt. Men enligt Ragnar Johansson, vd på SOL blir det ett fartyg i samma storlek som Baltic Bright. SOL Continent Line har sedan tidigare förbindelser mellan Rostock-Hangö och Lübeck-Uleåborg-Kemi.

”Stärker SOL”

– Med denna nya linje stärker SOL Continent Line sin lastverksamhet mellan Finland och Tyskland och utvidgar sin verksamhet och ställning inom färjesjöfart på Östersjön. Det nya avtalet med UPM markerar en fortsättning på SOL:s etablering av strategiska partnerskap inom nordeuropeisk färjesjöfart, och det är ett stort nöje att kunna presentera ett nytt, kompletterande erbjudande till våra kunder i Tyskland och Finland, säger Ragnar Johansson.

Rutten har kommit till genom ett samarbete mellan SOL och finska UPM. UPM Logistics kommer driva rutten, SOL kommer sköta befraktningen. UPM är stora inom skogsindustrin i Finland. Och UPM Logistics är redan idag tjänsteleverantör inom sjöfart.

Snabb utveckling

– UPM är mycket glada för samarbetet och ser fram emot att börja arbeta med SOL. De är en professionell organisation som tillhandahåller välbehövlig expertis för UPM och kompletterar vår egen verksamhet, säger Lauri Rikala, chef för den europeiska sjöfartsverksamheten på UPM.

SOL Continent Line har det senaste året gått från en aktör med bara en linje till en större spelare inom Östersjösjöfarten med tre olika linjer.

Kommentarer

  • Per andersson

    Kanske sätter in hansaland till våren.?

  • Lennart Fougelberg

    SOL-gänget vet vad de skall ge sig in i för framtida satsningar och man besitter gedigen kompetens på många områden. Man får inget gratis i dagens sjöfart och här arbetas det hårt samt långsiktigt med rätt inrlktning i RoRo-segmentet där snart tonnagebrist hotar. Grattis. Lennart

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.