Almedalen 2024. Att isbrytning är en het fråga märktes tydligt på den maritima mötesplatsen i Almedalen. Flera seminarier tog upp oron som finns hos både industrin, branschen och till viss del försvaret.
Nyheter
-
-
Beställning. Det blir ett femte fartyg i Terntanks serie med vindassisterade kemikalie- och produkttankfartyg. Det blev offentligt under torsdagen.
-
Fartygspresentation. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Nybygget Fure Vanguard är det första fartyget i Furetanks Vingaserie som levereras för samarbetsbolaget FureBear.
-
Sommartider. Sjöfartstidningens redaktion önskar alla läsare en härlig sommar! Våra ordinarie nyhetsbrev återkommer i augusti.
-
Arbetsmarknad. Anton Sundström hade en barndomsdröm om att gå till sjöss, men livet kom emellan. Nu har han skolat om sig och är redo för sin dröm om ett liv till sjöss.
-
Folk. Jörgen Nilsson har sagt upp sig från sin tjänst som vd för Trelleborgs hamn och slutar vid årsskiftet. Nu ska hamnbolaget rekrytera en efterträdare.
-
Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Redoprojektet blev Redo 2.0 som nu har blivit Redo Academy. Här kokas tidigare erfarenhet ner till kurser om social hållbarhet i syfte att förbättra arbetsmiljön ombord.
-
Nybygge. I fredags sjösattes det första av Thunbolagens nya torrlastfartyg, nästa generations Vänermax-fartyg, på varvet Ferus Smit BV i Nederländerna.
-
Utbildning. Skolpeng, söktryck och att få tag i lärare. Landets sju gymnasieskolor med sjöfartsprogram ser flera utmaningar för att fortsatt kunna driva skolorna.
-
Isbrytning. Under måndagen tog Sjöfartsverket över driften av de sex statliga isbrytarna från Viking Supply Ships. Det uppmärksammades genom att representanter från Sjöfartsverkets ledning besökte fartygen.
-
Nya bränslen. Greencarrier Group erbjuder nu sina kunder att byta till förnybara bränslen för kundernas sjötransporter, vilket uppges minska de fossila CO2-utsläppen med 100 procent.
-
Nybygge. Stena Futura ska hon heta, Stena Lines första NewMax hybridfartyg. I fredags hölls en kölsträckningsceremoni för fartyget som byggs för trafik på rederiets linje mellan Belfast och Heyham.
-
Biobränsle. Genom ett pilotprojekt har Stena Line börjat erbjuda sina fraktkunder biodiesel. Första fartyg att bunkra med en andel biobränsle blev Stena Jutlandica.
-
Segelfartyg. Master, lackade trädetaljer och segel. I veckan har det varit gott om segelfartyg i Göteborgs skärgård under det årliga evenemanget Nordisk skutträff.
-
Beställning. Den grekiska rederikoncernen Attica Group har tecknat avtal med Stena RoRo för en långtidscharter med köpoption på två nya E-Flexer-fartyg med en option på ytterligare två fartyg. Därmed har nu 15 fartyg beställts i E-Flexer-serien.
-
Sjösättning. Generater, det andra CTV-fartyget som byggts för American Offshore Services, A-O-S, har blivit sjösatt.
-
Almedalen 2024. Det pratades mycket beredskap under årets seminarier i Almedalen. Marinchef Ewa Skoog Haslum deltog i flera paneler – och säger bland annat att marinen kan fungera som branschens arbetsförmedling.
-
Almedalen 2024. Sanktioner påverkar transportmönstren på lång sikt, och fungerande försäkringar är avgörande för handel och försörjning. Det budskapet gav Swedish Club under sitt seminarium i Almedalen.
-
Teknik. Under förra året genomförde Tallink Silja en teknisk uppgradering av Baltic Queen, bland annat med en ny typ av propellerblad. Nu visar det sig att åtgärderna inneburit minskade utsläpp med 13 procent.
-
Nybygge. I slutet av juli kommer Polferries att sätta in nybygget Varsovia på linjen mellan Ystad och Swinoujscie i Polen. Fartyget kommer att ersätta två av de befintliga fartygen på linjen.
-
Regelverk. Från och med 1 juli 2025 blir det förbjudet att släppa ut skrubbervatten på svenskt territorialvatten. Det meddelar infrastrukturminister Andreas Carlson i Almedalen på onsdagskvällen.
-
Almedalen. Är botten nådd för den svenska sjöfarten? Ja, förhoppningsvis. Både politiker och rederier som deltog i ett seminarium i Almedalen om hur sjöfarten kan växa visade optimism och framtidstro.
-
Färjetrafik. Nu har Marco Polo, TT-Lines fartyg som gick på grund utanför Karlshamn förra året, satts tillbaka i trafik.
-
Avgifter hotar industrin. Rederiet Wallenius SOL som servar den växande basindustrin i Norrland med transporter märker av effekterna av höga avgifter. För de här industrierna utgör transporterna en stor del av varornas kostnad. Nu vill man att Sjöfartsverkets finansiering ses över.
-
Almedalen 2024. Trots återkommande attacker mot landets hamnar har Ukraina lyckats återuppbygga infrastruktur och hålla sjöfarten i gång. Erik Froste har arbetat på plats i Ukraina under våren, och berättade om utmaningarna för de maritima näringarna i Almedalen.