MonaLisa 2. 0. Sjöfartsverket leder MonaLisa 2.0-projektet och söker nu befäl som vill testa systemet i Chalmers simulatorer.
Nyheter
-
-
”Viktig arbetsgivare. ” Att slå ihop Stena Lines Danmarks- och Tysklandsterminaler har visat sig vara svårare än väntat. Nu utreds andra alternativ.
-
235 meter tillåtet. Efter simuleringar har Helsingborgs Hamn fått tillstånd att ta emot fartyg upp till 235 meter. Nu ska bara kranspåren förlängas.
-
Ljusnande arbetsmarknad. Rederierna efterfrågar fler kockar, motormän, matroser och befäl. Idag finns bara hälften så många motormän på Arbetsförmedlingens lista.
-
Till kanalen. DFDS har lämnat ett bindande anbud till Eurotunnel gällande två färjor som går i trafik mellan Dover och Calais.
-
Avbrutna förhandlingar. Polska färjderederiet Polferries fortsätter att operera som ett statsägt rederi.
-
Vem är du? Sjöbefälsföreningens tillträdande vd Mats Jäderland om sin bakgrund till sjöss, sitt fackliga arbete och sitt nuvarande jobb på Wallenius Wilhelmsen Logistics.
-
Sysselsatt. Baltic Bright transporterar åter papper i lastrummet, nu för UPM. Har fortfarande endast helsvensk besättning.
-
”Ska bli jätteroligt”. Lloyd's List Intelligence har köpt Maritime-Insight. Företaget blir kvar i Göteborg men medarbetarna anställs av Lloyd's List.
-
Kritik. Sjöbefälsföreningen skriver till Transportstyrelsen om brister i sjösäkerhet och arbetsmiljö på Destination Gotlands fartyg.
-
Offshorekris. Omsättningen dyker och 600 jobb har försvunnit i de norska offshoreredierna. Nu söker sig norska befäl till Sverige i hopp om jobb.
-
Bildspecial. Nordens största shippingmässa pågår i dagarna i Oslo – nätverkande är det centrala för besökarna.
-
Kom ihåg krigsseglarna. På lördag klockan 11:30 startar festen kring och återinvigningen av Krigsseglarmonumentet vid Lilla Bommen i Göteborg.
-
Fler vagnar. Green Cargo ökar sin kapacitet med 50 procent i Frihamnen i Stockholm.
-
Fortsatt tillväxt. Det råder en fortsatt stark efterfrågan på sjötransporter över Helsingborgs Hamn visar siffrorna för första kvartalet 2015.
-
Andra serien. I fallet Maersk Line kan man verkligen tala om en stororder. Den danska containerjätten beställer ytterligare 11+6 containerfartyg av typen Triple-E.
-
”Mer tillgänglig. ” Efter omfattande muddringsarbeten är Wallhamn redo att ta emot fartyg vid hårdare väder och fartyg med större djupgående.
-
”Håller i hundra år. ” Efter tre års arbete är nybyggnationen av 900 meter kaj i Göteborgs hamns containerterminal färdig.
-
Bristande säkerhetskultur. Stena Line och deras stuveri kritiseras efter en olycka där en 21-årig matros omkom ombord på Stena Saga. Även Transportstyrelsen kritiseras.
-
”Väckt en björn som sover. " Ny torrsättningsvagn kan hantera upp till 100 tons fartyg på Tenö Varv i Vaxholm.
-
Trotsar konjunkturen. Rederiet Argonaut har återuppstått som bulkrederi i stället för tankrederi. Vd för det nya rederiet är Björn Laike, tidigare vd för Transbulk.
-
Jubileum. Stena Line firar två decennier av trafik mellan Karlskrona och Gdynia med att instifta ett pris för unga tillväxtföretag.
-
Avyttras. Tempera är ett av de Neste-fartyg som inte betraktas som kritiska för försörjningsberedskapen.
-
För gammal. Produkttankern Fure Sun har sålts till ett nystartat brittiskt företag och ska sannolikt gå i trafik på Västafrika.
-
”Viktigt ärende. ” Trafi fastslår att det var en förseelse mot fartygssäkerhetslagen när Rosella i vintras avgick med olåst bogvisir.