Nyheter

  • Byter jobb. Andreas Arvidsson, Sjöfartsverkets affärsområdeschef för lotsning, har bestämt sig för att byta jobb. Istället för lotsning kommer han att få ett toppjobb inom civilt försvar i Västra Götaland.

  • Utmärkelse. Under måndagen offentliggjorde Göta Älvklubben utmärkelsen Årets sjöfartsprofil, ett pris som i år går till Örjan Backman, styrelseordförande i koncernen Öckeröborgen.

  • Avgifter. Sjöfartsverket går mot ett underskott på nära 500 miljoner kronor för 2024. Den 1 januari 2025 görs höjningar av farledsavgiften och lotsavgiften, men redan nu flaggar generaldirektör Erik Eklund för ytterligare höjningar redan till sommaren.

  • Besättningsbyten. Sedan i somras har många sjöfarare, fartygsagenter och rederier upplevt stora problem vid besättningsbyten i många svenska hamnar efter Kustbevakningens skärpta regeltolkning. Men nu kan en vändning vara på gång genom att nio hamnkommuner ansöker om att bli gränsövergångsställen.

  • Order. Sirius Shipping har lagt en order på fyra nya produkttankfartyg på 7.999 dwt. Första fartyget i den nya serien – kallad Evolution 8K Hybrid Series – har beräknad leverans 2027.

  • Brand. Det svenska lastfartyget Sofia började brinna strax utanför Bornholm sent på torsdagskvällen. Besättningen på fem personer fick räddas med helikopter.

  • Klimat. Efter en pilotperiod lanserar det finländska teknikföretaget Langh Tech sina lösningar för koldioxidinfångning ombord (OCC) för kommersiell användning. Fyra bulkfartyg blir först ut med tekniken.

  • Specialfartyg. Sverige saknar idag egen förmåga att säkra fungerande infrastruktur till havs. Mot bakgrund av kabelbrotten i Östersjön larmar nu Svensk Sjöfart om för få specialfartyg med svensk flagg.

  • Inlandssjöfart. Sedan år 2020 har Skaw Shipping skeppat nära 4 miljoner ton tunnelmassor på Mälaren från bygget av motorvägen Förbifart Stockholm. Nu är tunneln färdigsprängd och resultatet blev ett av Sveriges genom tiderna största projekt på inre vattenvägar.

  • Ekonomi. Gotlandsbolaget har haft en stark sommarsäsong och nu pågår ett intensivt arbete för att ta över linjen Oslo–Fredrikshamn–Köpenhamn. Det framgår av bolagets kvartalsrapport. 

  • Elektrifiering. Vågen av elektrifiering inom skärgårdstrafiken fortsätter att dra över Sverige. Näst på tur står färjan Lasse-Maja som går i trafik till Marstrand i Kungälvs kommun. Men först behöver ersättningsfärjan Nisse uppgraderas.

  • Reportage. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppet att läsa utan prenumeration: Förutsättningarna för sjöfart och global handel har förändrats kraftigt de senaste åren. Frågan är hur sjöfarten kan skyddas i denna nya verklighet?

  • Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: När fartygen blir större vill Oresund Drydocks hänga med. Muddring och större docka står på önskelistan.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.