”Överraskad och glad. ” Lena Göthberg utsedd till Årets Sjöfartsprofil av Göta Älvklubben.
Nyheter
-
-
Fler avgångar. Fjord Line fördubblar kapaciteten på linjen Strömstad–Sandefjord med ett andra fartyg 2020.
-
Skifte. Trond Myklebust har utsetts till ny vd och koncernchef för Viking Supply Ships AB. Blir även vd i Viking Supply Ships A/S.
-
"Anmärkningsvärt". Inte någon myndighet kontaktade Kertu efter grundstötningen i Stockholms skärgård 2014, vilket enligt Statens haverikommission är anmärkningsvärt.
-
Stridsåtgärder. På måndagen trädde åter blockaderna i kraft i Göteborgs containerterminal.
-
Positivt. Både den svenska infrastrukturministern Anna Johansson och Finlands motsvarighet visade ett tydligt stöd för en grön sjöfart vid EU:s strategimöte om Östersjön.
-
Politik. Enligt infrastrukturminister Anna Johansson (S) är sjöfarten en prioriterad fråga för regeringen.
-
Debatt. Edvard Molitor, miljöchef på Göteborgs Hamn, menar att det krävs ett globalt regelverk för att minska utsläppen, vilket är en uppgift för regeringen.
-
”Helt förundrade”. Stort antal svenskar tilläggsbeskattade efter att ha arbetat på norska supplyfartyg. Ärendet vidare till Högsta förvaltningsdomstolen.
-
Svagare. Stena AB visar upp ett sämre resultat för de nio första månaderna jämfört med samma period förra året.
-
Ökar flottan. Svenska Orient Liniens affärsverksamhet och ambition växer när rederiet tar in tre roro-fartyg.
-
Syster. De båda pendelfärjorna Älveli och Älvfrida kan få en syster som hjälper till med trafiken i Göteborgs hamn.
-
Positivt. I regeringens forskningsproposition finns en del glädjeämnen för sjöfarten.
-
"Blandat intryck". Lars Rhodin på The Swedish Club säger att vissa sektorer av sjöfarten har det väldigt tufft medan andra går bättre.
-
Regelbunden trafik. Den nya short sea-terminalen i Vasa främjar etableringen av regelbunden linjetrafik till kontinenten.
-
Hur var höstmötet? Skeppsmäklareföreningens vd om rekordmånga deltagare, livliga debatter om godsöverföring och prat om slow steamingens fördelar.
-
Omstrukturering. För att lösa de finansiella problemen genomför Viking Supply Ships bland annat en företrädesrättsemission om cirka 207 miljoner kronor.
-
Strategisk hamn. Genom breddning och fördjupade farleder skulle kapaciteten i Luleå hamn öka betydligt och malmbanan till Narvik kunna avlastas.
-
Fryses. I och med att medlingssamtalen inleddes på måndagen om konflikten i containerterminalen i Göteborg har blockaderna lagts på is.
-
Debatt. Sjöfartsverket dåliga ekonomi i kombination med dess vinstkrav leder enligt artikelförfattarna till ökade avgifter för sjöfarten. Läs och kommentera!
-
Ingen tillsyn. En för tungt lastad pråm slog runt och drog med sig bogserbåten. Statens haverikommission är kritisk till att mindre pråmar inte behöver tillsyn och certifiering.
-
Två linjer. Stena Line inför en tydligare uppdelning i trafiken på Baltikum och tar samtidigt in ett nytt fartyg.
-
Konflikt. En lösning på hamnkonflikten i Göteborg kan vara nära när Medlingsinstitutet nu kopplas in.
-
Ökad kapacitet. På tisdagen togs ytterligare ett steg för nya Hamnbanan i Göteborg när byggnadsnämnden antog detaljplanen för området.
-
Miljardsatsning. När Mälarprojektet är färdigt kommer större fartyg att kunna gå in till Västerås och Köping, där förbättringsåtgärder också är på gång.