Nybygge. Northern Energy Supply har köpt en nybyggd tanker som just håller på att färdigställas på varv i Turkiet.
Nyheter
-
-
Dåligt samarbete. Askös grundstötning förra året berodde bland annat på det dåliga bryggsamarbetet, enligt SHK.
-
Besvikelse. En besviken sjöfartsbransch mottog på tisdagen beskedet om avgiftshöjningen och den nya modellen.
-
Morötter och piskor. En forskargrupp från VTI och GU har tilldelats över sex miljoner kronor för att forska om effektiva åtgärder för minskad miljöpåverkan.
-
Beslutat. Den nya avgiftsmodellen och de höjda farledsavgifterna träder i kraft vid nyår.
-
Frågor. Boriana Åberg (M) vill se mer sjöfartsforskning i Sverige.
-
Omformar. Stena Bulk genomför stora förändringar i organisationen och öppnar nytt kontor i Köpenhamn.
-
Startskott. Första biten räls i Kardonbanan lades under en byggstartceremoni i Norrköpings hamn.
-
Tuff marknad. Concordia Maritime visar upp negativa siffror för det tredje kvartalet, trots en högre intjäning för bolaget än för marknaden överlag.
-
Debattartikel. Hamnfyrans ordförande Peter Annerback föreslår bland annat att blixtsystemet behålls för att åter öka produktiviteten i Göteborgs containerhamn.
-
Nya växellådor. Baltic Princess tas ur trafik i början av 2018 för en sex veckors dockning i Polen.
-
Ökar. Bil- och busstrafiken minskar men godsmängden ökar mellan Helsingborg och Helsingör.
-
Halverade utsläpp. Ett av världens största containerrederier bygger 22.000 TEU LNG-drivna containerfartyg.
-
Nytt kapital. Majoritetsägaren Kistefos skjuter till kapital i krisdrabbade Viking Supply Ships.
-
Debatt. "Satsa på hållbara sjöburna transporter genom att satsa på Tvärförbindelse Södertörn" skriver bland andra Stockholms Hamnars vd Johan Castwall och NIclas Mårtensson, vd på Stena Line.
-
Nyförvärv. Stena RoRo chartrar tillbaka Hammerodde till Færgen till september 2018.
-
Avgiftshöjningarna. Läs om höstens hetaste samtalsämne inom sjöfarten i vårt digitala specialnummer!
-
Trenden håller i sig. Det latenta konflikthotet fortsätter att påverka containervolymerna negativt, enligt Göteborgs hamns vd Magnus Kårestedt.
-
Ny terminal. Öxelösunds Hamn har planer på att bygga en LNG-terminal.
-
Växer stadigt. Karlskronavarvet, som nu ägs Saab Kockums, tror på hundratals nyanställningar de kommande två åren.
-
Forskarpengar. Trafikverket kommer de närmaste tolv åren att satsa mångmiljonbelopp på fossilfria godstransporter.
-
Vardag. Bunkring av LNG hör numera till vardagen i Göteborgs hamn. Nyligen bunkrades Tern Ocean under pågående lastning.
-
Etablerat system. Kiltank Shipping AB har väntat på rätt förutsättningar innan de investerade i nya fartyget Donia.
-
Kompromisser. Vågorna gick höga i diskussionerna på mötet med arbetsgruppen som jobbar på en IMO-strategi för utsläppsreducering.
-
Levererad. CLdN:s Celine, som beskrivs som det största roro-fartyget för shortsea, har nu levererats.