Nyheter

  • Skeppsbyggnad. Med 45 levererade fartyg sedan år 1990 och dussintalet i beställning har Thunbolagen och det nederländska varvet Ferus Smit en unik relation. Båda har stått emot kriser och pandemier, men brottas nu med allt större utmaningar att hitta arbetskraft.

  • Natoinsats. Regeringen har beslutat om ett nytt samarbete mellan Kustbevakningen och Försvarsmakten för att snabbade kunna agera mot avvikande beteenden i Östersjön. Samtidigt kommer Sverige att bidra med tre örlogsfartyg och ett flygplan till Natoinsatsen.

  • Statistik. Något färre antal passagerare, men samtidigt ett nytt fraktrekord med närmare 135.000 transporterade enheter över Östersjön. Det är huvuddragen när Viking Line sammanfattar sitt 2024. 

  • Reportage. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: AtoB@C Shipping. Med ett nybyggnadsprogram på 150 miljoner euro för tolv moderna torrlastfartyg blickar AtoB@C Shipping mot en ljus framtid. Sjöfartstidningen besökte rederiet i Ystad när de döpte Stellamar, nummer två i serien.

  • Nato-insats. Försvarsalliansen Nato planerar en större marin insats i Östersjön för att skydda kritisk infrastruktur på havsbotten. Det rapporterar svenska och finländska medier.

  • Orderboken. Antalet beställda fartyg från rederier med svenska ägarintressen ökar. Under 2024 beställdes 37 nybyggen, vilket gör att den svenska orderboken just nu innehåller 72 beställda fartyg. Här är hela listan.

  • Kabelbrott. Tankfartyget som misstänks för kabelbrott mellan Finland och Estland ligger kvar utanför Borgå. Den svenska försvarsmakten lånar ut fartyget HMS Belos för att bistå i utredningen.

  • Haveri. Ett 90 meter långt lastfartyg fick maskinhaveri vid Gotska Sandön i helgen och fick nödbogseras av Kustbevakningens fartyg KBV 003.

  • Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Star Cruises. Det började med två Finlandsfärjor och slutade som ett enormt asiatiskt kryssningsrederi som blev en av de största arbetsgivarna för svenska sjöbefäl. Men efter nära 30 år fick sagan om Star Cruises ett abrupt och känsloladdat slut.

  • Mest lästa. Nu går sjöfartsåret 2024 mot sitt slut, ett år som varit fyllt med både stora och lite mindre sjöfartsnyheter. Här listar vi de tio mest lästa nyheterna på vår sajt från året som gått.

  • Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Renoveringen av Göteborgsikonen Barken Viking. Under vintern 2021 genomgick fartyget en komplex renovering som även innebar en första resa från Göteborg på 60 år.

  • Intervju. Sjöfartstidningen möter Dan Sten Olsson, koncernchef för Stena, som efter mer än 40 år som ledare för rederijätten alltid letar nya affärsmöjligheter.

  • Bogserbåtar. Luleå Hamn har i veckan skrivit kontrakt på inköp av en ny isbrytande bogserbåt. Det innebär att hamnen från och med i början av nästa år kommer att ha fyra tillgängliga bogserbåtar.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.