Reportage. Det skulle bli framtidens fartyg för snabba transporter till havs, men så rusade bränslepriserna. Nu har Stena Carisma legat still i över tio år och blivit en tidskapsel. Sjöfartstidningen har besökt fartyget.
Arkiv
-
-
Arbetsplatsen. Sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg är ständigt redo att ta emot larm och koordinera räddningsinsatser till sjöss.
-
Praktik. Kom påläst, packa rätt och ha ett öppet sinne för att träffa nya människor. Det är tipsen inför praktiken från eleverna som nyligen varit ute.
-
Skeppsbyggnad. Med 45 levererade fartyg sedan år 1990 och dussintalet i beställning har Thunbolagen och det nederländska varvet Ferus Smit en unik relation. Båda har stått emot kriser och pandemier, men brottas nu med allt större utmaningar att hitta arbetskraft.
-
Reportage. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: AtoB@C Shipping. Med ett nybyggnadsprogram på 150 miljoner euro för tolv moderna torrlastfartyg blickar AtoB@C Shipping mot en ljus framtid. Sjöfartstidningen besökte rederiet i Ystad när de döpte Stellamar, nummer två i serien.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Star Cruises. Det började med två Finlandsfärjor och slutade som ett enormt asiatiskt kryssningsrederi som blev en av de största arbetsgivarna för svenska sjöbefäl. Men efter nära 30 år fick sagan om Star Cruises ett abrupt och känsloladdat slut.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Renoveringen av Göteborgsikonen Barken Viking. Under vintern 2021 genomgick fartyget en komplex renovering som även innebar en första resa från Göteborg på 60 år.
-
Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: När fartygen blir större vill Oresund Drydocks hänga med. Muddring och större docka står på önskelistan.
-
Energi. Klimat- och energifrågor ur olika perspektiv stod i fokus när branschorganisationen höll höstmöte för medlemmar och andra.
-
Fartygspresentation. Anrika rederiet Ahlmark Lines har satsat på två nya arbetshästar genom torrlastarna Unden och Mangen för virkestrafiken till England.
-
Mässa. I år prövar sjöfarten ett nytt grepp för att locka ungdomar på mässan Kunskap & Framtid. För att visa bredden samsas branschen i en stor monter.
-
Vindassistans. Donsörederiet Terntank har valt vindassistans för sina fem beställda nybyggen. Vingseglen har testats i Holland och skickas nu till varvet i Kina för installation.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Forskarna på Rise ser ett växande intresse för vind och har en grupp som jobbar bara med vindassistans.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: I en varvshall i Landskrona bygger Oceanbird en prototyp av sitt vingsegel. Nästa steg är att testa seglet på ett bilfartyg.
-
Vind. Totalt finns cirka 30 lastfartyg i världen idag med någon form av vindassistans. Här är exempel på befintliga och kommande projekt. Listan är inte komplett.
-
Beredskap. Projektet SjöHöjd benar ut hur dagens sjötrafiktjänster kan fungera vid höjd beredskap. Lucas Palm från Sjöfartsverket är projektledare.
-
Beredskap. Nato-inträdet har gjort samverkan mellan civil och militär sjöfart i Sverige allt viktigare. Nu hittar man kanaler för informationsutbyte och sjötrafikledning.
-
Passagerartrafik. Waxholmsbolagets ångfartyg Norrskär går i reguljär trafik i Stockholms skärgård under sommarhalvåret. Nu rustas fartyget av för vintern.
-
Hållbarhet. Erik Thun Group förbereder sig för att rapportera enligt det nya direktivet. Från och med nästa år omfattas bolaget av EU:s nya regler för hållbarhetsrapportering.
-
Hållbarhet. Propellertillverkaren Berg Propulsion ska samla in data enligt CSRD från och med nästa år.
-
Hållbarhet. Logistikföretaget Scanlog omfattas ännu inte av de nya rapporteringskraven, men påverkas indirekt genom sina kunder.
-
Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Nu införs EU-direktivet CSRD om hur företag ska rapportera hållbarhetsarbete. Enligt experterna är det en chans att göra bättre affärer.
-
Hållbarhet. Finansinspektionen är tillsynsmyndighet och ska se till att företagen följer reglerna i det nya EU-direktivet om hållbarhetsrapportering, CSRD.
-
Jubileum. I dag måndag är det exakt 50 år sedan Sjöfartsverket tog leverans av isbrytaren Atle som sedan dess sett till att hålla Sveriges hamnar öppna vintertid. Jubileet har firats på många sätt, bland annat med en konvoj från Stockholm med 109-åriga Sankt Erik.
-
Kryssning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Polar Athena ska köra passagerare i polarområdena. Men först väntar en stor uppgradering vid kaj.