Bärplansfartyg. Erik Sjöberg från Blidösundsbolaget är en av befälhavarna som arbetar på det eldrivna bärplansfartyget Nova i Stockholm.
Arkiv
-
-
Analys. Nybyggda rör i Tyskland och industrins stora intresse för vätgas kan bli sjöfartens vinstlott.
-
Vätgas. Det finns fler sätt att använda vätgas än bara ombord. I ett test i Göteborg fick Stena Lines färjor landström med hjälp av vätgas.
-
Reportage. I ett forskningsprojekt lett av IVL utvecklades ett vätgasdrivet fartyg för Göteborg-Fredrikshamn baserat på en konceptdesign från Stena Teknik. Men flera barriärer gör att alternativet ligger i framtidslådan.
-
Reportage. Vätgas har länge setts som den stora gröna lösningen med bara vatten som utsläpp, men utvecklingen har gått långsamt framåt – tills nu. Björn Samuelsson leder forskningen som ska göra så att Gotlandsbolagets nybygge kan köras helt på grön vätgas.
-
Reportage. Det finns fler tekniker för användning av vätgas inom sjöfarten. Göteborgsbolaget Powercell Group ser en växande marknad för sina bränsleceller.
-
Beredskap. Tänk inte så mycket, börja bara! Det tipset ger Nils Brandberg på Sjöbefälsföreningen till den som ska komma igång med sin krigsorganisation.
-
Leder. Efter drygt 16 år i Göteborgs hamn har Malin Collin flyttat söderut och blivit vd för en annan corehamn.
-
Passagerartrafik. Investeringen i rutten Oslo–Köpenhamn ligger helt i linje med Gotlandsbolagets strategi.
-
Passagerartrafik. Nytt namn, samma hamn säger rederiet i sin reklamkampanj. "Oslobåten" har blivit Go Nordic Cruiseline och fått ny kostym.
-
Nytt jobb. Johan Live byter flyg och byggbranschen mot sjöfart som ny PR & Media Relations Manager på Stena Line.
-
Ny ledning. Gothia Marine vill växa och bli mer strategiska. Nu har skeppsbyggnadskonsulterna i Göteborg utsett en vd.
-
Norrland. Ett samtal med Ida Kristoffersson, fartygsagent och vd på Luleå Agent AB, om kyligare vindar i norr kring industriprojekt, Malmporten i Luleå och isbrytarna.
-
Nybyggen. Under förra året levererades hela 40 nya fartyg med koppling till svensk och finsk sjöfart. Sjöfartstidningen har sammanställt allt om dem i bilagan Ships of the Year 2024.
-
Cybersäkerhet. Svenska rederier jobbar dagligen med IT-frågor och cyberhot. Vilka risker de ser, och hur de hanteras, beror på storlek och segment.
-
Cybersäkerhet. Sjövärdighet och datasäkerhet kan inte längre hanteras separat. Två jurister såg sina områden flyta ihop – och introducerade ett nytt område.
-
Säkerhet. Marina leverantörer möter idag höga krav på datahantering för sina uppkopplade system. En av dem är Trident BMC som levererar ventilationssystem till fartyg.
-
Foto. Fotograf Conny Wickberg har följt Stenas framväxt över hela världen från luften, på havet och på glidande isflak.
-
Ett samtal med. Gävle hamn satsar på samverkan och digitala lösningar för att nå utsläppsmålen i Parisavtalet. Linda Astner är hamnens hållbarhetschef.
-
Reportage. EU ETS och FuelEU Maritime är termer på de flestas läppar när det gäller sjöfartens omställning. För hamnarna handlar det istället om AFIR som kommer att kräva stora investeringar under närmaste åren.
-
Nytt jobb. Svensk Sjöfarts nya kommunikationschef Erika Janson vill se mer sjöfart i den breda samhällsdebatten.
-
Hamnar. Det pratas mycket om biobränslen för sjöfarten, men ännu är det bara ytterst få som använder det. Men hamnarna kommer att spela en nyckelroll i sjöfartens omställning.
-
Nordiska fototävlingen. Nu har en av årets höjdpunkter blivit avgjord – avgörandet i den Nordiska Fototävlingen för sjöfolk.
-
Yrket. Rätt container på rätt plats. Säkerheten är avgörande när kranoperatörerna på APM Terminals i Göteborg lastar och lossar fartyg.
-
Reportage. Sjöfartstidningen bjuder på gratis 1 maj-läsning från våra senaste tidningar: Det skulle bli framtidens fartyg för snabba transporter till havs, men så rusade bränslepriserna. Nu har Stena Carisma legat still i över tio år och blivit en tidskapsel. Sjöfartstidningen har besökt fartyget.