Beredskap. Tänk inte så mycket, börja bara! Det tipset ger Nils Brandberg på Sjöbefälsföreningen till den som ska komma igång med sin krigsorganisation.
Arkiv
-
-
Leder. Efter drygt 16 år i Göteborgs hamn har Malin Collin flyttat söderut och blivit vd för en annan corehamn.
-
Passagerartrafik. Investeringen i rutten Oslo–Köpenhamn ligger helt i linje med Gotlandsbolagets strategi.
-
Passagerartrafik. Nytt namn, samma hamn säger rederiet i sin reklamkampanj. "Oslobåten" har blivit Go Nordic Cruiseline och fått ny kostym.
-
Nytt jobb. Johan Live byter flyg och byggbranschen mot sjöfart som ny PR & Media Relations Manager på Stena Line.
-
Ny ledning. Gothia Marine vill växa och bli mer strategiska. Nu har skeppsbyggnadskonsulterna i Göteborg utsett en vd.
-
Norrland. Ett samtal med Ida Kristoffersson, fartygsagent och vd på Luleå Agent AB, om kyligare vindar i norr kring industriprojekt, Malmporten i Luleå och isbrytarna.
-
Nybyggen. Under förra året levererades hela 40 nya fartyg med koppling till svensk och finsk sjöfart. Sjöfartstidningen har sammanställt allt om dem i bilagan Ships of the Year 2024.
-
Cybersäkerhet. Svenska rederier jobbar dagligen med IT-frågor och cyberhot. Vilka risker de ser, och hur de hanteras, beror på storlek och segment.
-
Cybersäkerhet. Sjövärdighet och datasäkerhet kan inte längre hanteras separat. Två jurister såg sina områden flyta ihop – och introducerade ett nytt område.
-
Säkerhet. Marina leverantörer möter idag höga krav på datahantering för sina uppkopplade system. En av dem är Trident BMC som levererar ventilationssystem till fartyg.
-
Foto. Fotograf Conny Wickberg har följt Stenas framväxt över hela världen från luften, på havet och på glidande isflak.
-
Ett samtal med. Gävle hamn satsar på samverkan och digitala lösningar för att nå utsläppsmålen i Parisavtalet. Linda Astner är hamnens hållbarhetschef.
-
Reportage. EU ETS och FuelEU Maritime är termer på de flestas läppar när det gäller sjöfartens omställning. För hamnarna handlar det istället om AFIR som kommer att kräva stora investeringar under närmaste åren.
-
Nytt jobb. Svensk Sjöfarts nya kommunikationschef Erika Janson vill se mer sjöfart i den breda samhällsdebatten.
-
Hamnar. Det pratas mycket om biobränslen för sjöfarten, men ännu är det bara ytterst få som använder det. Men hamnarna kommer att spela en nyckelroll i sjöfartens omställning.
-
Nordiska fototävlingen. Nu har en av årets höjdpunkter blivit avgjord – avgörandet i den Nordiska Fototävlingen för sjöfolk.
-
Yrket. Rätt container på rätt plats. Säkerheten är avgörande när kranoperatörerna på APM Terminals i Göteborg lastar och lossar fartyg.
-
Reportage. Sjöfartstidningen bjuder på gratis 1 maj-läsning från våra senaste tidningar: Det skulle bli framtidens fartyg för snabba transporter till havs, men så rusade bränslepriserna. Nu har Stena Carisma legat still i över tio år och blivit en tidskapsel. Sjöfartstidningen har besökt fartyget.
-
Arbetsplatsen. Sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg är ständigt redo att ta emot larm och koordinera räddningsinsatser till sjöss.
-
Praktik. Kom påläst, packa rätt och ha ett öppet sinne för att träffa nya människor. Det är tipsen inför praktiken från eleverna som nyligen varit ute.
-
Skeppsbyggnad. Med 45 levererade fartyg sedan år 1990 och dussintalet i beställning har Thunbolagen och det nederländska varvet Ferus Smit en unik relation. Båda har stått emot kriser och pandemier, men brottas nu med allt större utmaningar att hitta arbetskraft.
-
Reportage. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: AtoB@C Shipping. Med ett nybyggnadsprogram på 150 miljoner euro för tolv moderna torrlastfartyg blickar AtoB@C Shipping mot en ljus framtid. Sjöfartstidningen besökte rederiet i Ystad när de döpte Stellamar, nummer två i serien.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Star Cruises. Det började med två Finlandsfärjor och slutade som ett enormt asiatiskt kryssningsrederi som blev en av de största arbetsgivarna för svenska sjöbefäl. Men efter nära 30 år fick sagan om Star Cruises ett abrupt och känsloladdat slut.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Renoveringen av Göteborgsikonen Barken Viking. Under vintern 2021 genomgick fartyget en komplex renovering som även innebar en första resa från Göteborg på 60 år.