Sedan november förra året är Erika Janson kommunikationschef för branschorganisationen Svensk Sjöfart.
– Jag har hela min karriär pendlat mellan att jobba inom politik, kommunikation och opinionsbildning och så tycker jag att sjöfart är en otroligt spännande bransch – så detta var ju den perfekta mixen helt enkelt. Jag får göra allt jag tycker är kul och dessutom inom frågor som ligger mig varmt om hjärtat, säger hon.
Som ålänning har Erika Janson sjöfarten i blodet, som hon själv uttrycker det. Hon har vuxit upp med två föräldrar som jobbat hela sina yrkesliv i branschen.
Närmast kommer Erika Janson från Tallink Silja Line där hon var kommunikationschef i fyra och ett halvt år. I den rollen fick hon god inblick i flera av de frågor som Svensk Sjöfart arbetar med, och satt med i föreningens kommunikationskommitté.
Kastades in i pandemin
Erika Janson hade nyss börjat hos Tallink Silja Line när pandemin bröt ut våren 2020.
– Jag började bokstavligen när pandemin slog undan benen för hela verksamheten. Jag kastades in i en torktumlare av kriskommunikation, ett enormt mediaintresse, omställning av hela verksamheten och att försöka bygga upp helt nya produkter för att kunna fortsätta trafikera och därmed överleva, säger hon.
– Det var en otroligt intressant och lärorik tid, trots att det såklart var väldigt tufft också, inte minst då vi behövde säga upp ett stort antal människor mitt i en global pandemi som ingen visste hur eller när den skulle ta slut, fortsätter hon.
Erika Janson har en magisterexamen i statsvetenskap och franska. Intresset för EU-frågor fick henne att söka sig till Bryssel efter examen. Hon blev kvar i sex år, jobbade på flera av EU-institutionerna och även en sväng som lobbyist. Erfarenheterna från Bryssel kan hon använda nu.
– Sjöfarten är ju en global bransch och många för branschen stora och viktiga frågor avgörs i EU, inte minst klimatpolitiken. Så visst är det en fördel att ha koll på hur EU funkar. Sedan är ju Svensk Sjöfart i grund och botten en påverkansorganisation som vill medverka till att politiken fattar kloka beslut som gör att våra medlemmar kan bedriva sin verksamhet på bästa sätt, så erfarenheterna som lobbyist kommer också väl till pass, säger hon.
Vill visa sjöfartens betydelse
Som kommunikationschef hos Svensk Sjöfart kommer Erika Janson att jobba mycket med föreningens prioriterade frågor: bättre näringslivsvillkor för svenska rederier i form av exempelvis reviderad tonnage-skatt, ökat fokus på kompetensförsörjning och att attrahera nya talanger till branschen och att jobba för att intäkterna från handeln med utsläppsrätter investeras tillbaka till sjöfarten.
Det sägs ofta att sjöfarten är osynlig, vad tänker du om det?
– Som kommunikatör tycker jag såklart att den bransch och de frågor jag jobbar med ska synas och höras hela tiden, haha! Skämt åsido, jag tycker att sjöfarten är, om inte osynlig så åtminstone åsidosatt i den bredare svenska samhällsdebatten. Den ses alltför ofta som ett ”särintresse” eller en ”specialbransch” medan exempelvis flyget debatteras i parti och minut. Tyvärr har gemene man dålig insikt i hur extremt viktig sjöfarten är för Sverige, handeln, vår varuförsörjning, vår beredskap och den gröna omställningen för att bara nämna några områden.
Erika Janson
Gör: Kommunikationschef på Svensk Sjöfart
Utbildning: Magisterexamen i statsvetenskap och franska
Karriär: Tidigare kommunikationschef inom olika branscher samt politisk handläggare