Långläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag:Skärgårdshavet har en av de största skärgårdarna i världen och är hemmaplan för Finferries och Ålands landskapsregering.
Arkiv
-
-
Fartygspresentation. Efter en flera år lång väntan blev Ressel Rederis färja Lisen i Stockholm återinvigd i början av sommaren efter att ha konverterats till eldrift. De återanvända batterierna har fått en helt ny typ av inbyggt säkerhetsskydd.
-
Eriksbergs kulturhamn. Ostindiefarare, skonare, ångare och skutor. I tio år har kulturhistoriska fartyg samlats i Eriksbergs kulturhamn.
-
Yrket. Ett starkt intresse för färjor fick Magnus Ehrenberg från Limhamn att starta en kommunikationsbyrå. Nu fyller byrån 30 år samtidigt som grundaren fyller 60.
-
Reportage: Den 1 juli 2024 tog Sjöfartsverket över driften av de sex statsisbrytarna. Men ombord finns ett missnöje över isbrytaravtalet där flera detaljer fortfarande är olösta. Nu växer oron för problem med bemanningen inför kommande issäsong.
-
Reportage: Sjöfartsverkets ledning uppmanar personalen på isbrytarna att ha tålamod med den utdragna avtalsprocessen.
-
Fartygspresentationer. Den 39-åriga skärgårdsbåten Burö i Göteborgs norra skärgård har konverterats till eldrift.
-
Reportage. Finnfellows besättning är glada att vara igång med linjen till Polen. Men den höga beläggningen har tagit alla på sängen.
-
Reportage. Nytt tonnage, ökad kapacitet med fler fartyg samt två nystartade linjer bara under våren 2024. Intresset för att bedriva roro- och ropaxtrafik mellan Sverige och Polen fortsätter att slå nya rekord. Men samtidigt hårdnar konkurrensen.
-
Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Redoprojektet blev Redo 2.0 som nu har blivit Redo Academy. Här kokas tidigare erfarenhet ner till kurser om social hållbarhet i syfte att förbättra arbetsmiljön ombord.
-
Avgifter hotar industrin. Trots att sjöfarten och industrin länge argumenterat för att sjöfartens avgifter behöver sänkas finns det mycket som pekar på att det tvärtom kan bli ytterligare höjningar framöver.
-
Kulturfartyg. Sedan sommaren 1964 har Skärgårdsbåtens dag firats i Stockholms skärgård och i år var inget undantag. Årets upplaga av det 60-årsjubilerande evenemanget lockade storpublik.
-
Danmark vill leda omställningen. Det finns fortfarande mycket att göra för att sänka utsläppen genom bland annat energieffektivisering och ruttoptimering. I Köpenhamn pekar en mängd nya aktörer på att sjöfarten behöver tänka nytt.
-
Navigation. Sjöfartsverkets UFS-redaktion i Norrköping ser till att sjökorten stämmer och att ändringar görs tydliga och når ut.
-
Tio år med inre vattenvägar. Reportageserie: På en kanal i Belgien körs pråmfartyg utan besättning ombord. Nu sprider sig tekniken.
-
Tio år med inre vattenvägar. Reportageserie: I Uddevalla pågår ett stort hamnutvecklingsprojekt för att flytta hamnen. Nu hoppas de även på en ny inre vattenväg till Göteborg som sägs kunna svälja över 50.000 lastbilar från E6:an.
-
Tio år med inre vattenvägar. Reportageserie: Se över lotskravet, avgifterna och förenkla regelverket. Det är några av frågorna som politikerna i riksdagens trafikutskott lyfter fram för att få fart på trafiken på Sveriges inre vattenvägar.
-
Tio år med inre vattenvägar. Reportageserie: En rad åtgärder har genomförts för inlandssjöfarten enligt nationella samordnaren Björn Garberg, men fler hinder behöver röjas.
-
Tio år med inre vattenvägar. Reportageserie: Det finns moderna svenska exempel där det skett en överflyttning till vattenvägarna, om än i mindre skala. Ett sådant exempel handlar om avfallshantering i Göteborg.
-
Redare. Folke Patriksson är en av Sveriges stora sjöfartsprofiler genom tiderna. Från starten av Nordsjöfrakt på 1960-talet fortsatte han under hela sitt yrkesliv med fler fartyg, nya rederikonstellationer och nya segment. Nu har han gått bort.
-
Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Pråmfartyget Jehander 1 har i över 50 år gjort att Stockholms vägnät årligen sluppit tiotusentals lastbilar med grus. Nu har fartyget fått ny ägare.
-
Veteranfartyg. Under fredagseftermiddagen anlände klassiska passagerarfartyget Juno till Stockholm efter den första resan på Göta kanal som 150-åring. Se Sjöfartstidningens bilder från säsongspremiären för världens äldsta registrerade kryssningsfartyg.
-
Rekrytering. FN:s dag för kvinnor inom sjöfarten firades på Öckerö. Talare från hela branschen gav sin syn på temat jämställdhet och att få fler kvinnor till sjöfarten.
-
Kulturfartyg. För 25 år sedan reste konstnärsfamiljen Paradis till Kroatien för att rädda Kalmarsunds sista bilfärja. Nu har Kalmarsund VIII blivit ett landmärke.
-
Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Flera rederier har nya fartyg på väg. Utmaningen är att hitta personal för att bemanna dem. För att fler ska välja sjöyrken satsar branschen på bra arbetsmiljö, mer marknadsföring och nya vägar in.