Premiär. När fartyget Charm C anlöpte Göteborgs hamn på måndagskvällen innebar det startpunkten för en ny containertrafik mellan Göteborg, Asien och Nordamerika.
Arkiv
-
-
Behörigheter. Regeringen ger Transportstyrelsen möjlighet att godkänna behörigheter för sjöfolk från Ukraina, Storbritannien och Filippinerna. Vi frågade branschorganisationen vad detta innebär konkret.
-
Tonnageskatt. Det behövs fler svenskflaggade fartyg och för att nå dit måste tonnageskatten förändras. Det säger skatteutskottets ordförande Niklas Karlsson (S) som nu bjudit in finansministern för att få svar på varför det dröjer.
-
Batteridrift. Tillgång till landström är avgörande för fler färjor med batteridrift, menar branschorganisationen Interferry. Under European Shipping Summit i Bryssel efterlystes en bredare finansiering.
-
Beredskap. I september hålls en stor totalförsvarsövning i samband med Donsö Shipping Meet. Syftet är att pröva alla funktioner och aktörer inom sjöfarten som behövs vid högsta beredskap.
-
Reparation. Två kabelbrott i Östersjön har fått stor uppmärksamhet de senaste veckorna. Kalmarföretaget Baltic Offshore och deras fartyg Pleijel lagade det ena.
-
Nordisk samverkan. Efter pandemin och Rysslands krigföring har Sverige och Finland har närmat sig varandra på många områden. Nu vill Stockholms Hamnar lyfta sjöfartens betydelse för att knyta starkare band mellan länderna och skapa ökad tillväxt i Östersjöregionen.
-
Elektrifiering. Vågen av elektrifiering inom skärgårdstrafiken fortsätter att dra över Sverige. Näst på tur står färjan Lasse-Maja som går i trafik till Marstrand i Kungälvs kommun. Men först behöver ersättningsfärjan Nisse uppgraderas.
-
Intervju. Med en lång bakgrund inom Stenakoncernen har Erik Lewenhaupt nu tagit över som vd för Stena Glovis.
-
Besättningsbyten. Tullregler, branschtrender och klimat diskuterades på Sveriges Skeppsmäklares seminariedag – men mest eldig blev debatten om besättningsbyten.
-
Myndigheter. Lotsning stod högt på agendan när Sjöfartsverket höll sin årliga sjöfartsdag i Göteborg. Verkets generaldirektör sa att servicegraden kan behöva sänkas för att klara ekonomin.
-
Arbetsmiljö. Årets San-konferens slog rekord med över 130 deltagare. Men något San-pris delades inte ut eftersom det inte kommit några nomineringar.
-
Inspektion. Ett turkiskt fraktfartyg ligger sedan en vecka med nyttjandeförbud i Halmstad hamn efter att Transportstyrelsen hittat allvarliga brister ombord.
-
Brand. Det har nu gått 50 år sedan dagen då 13 personer miste livet när en explosionsartad brand bröt ut under lastning på tankfartyget Palma strax utanför Sumatra med 41 personer ombord. Nu berättar fartygets telegrafist Erland Kullberg om tragedin.
-
Mingel. Nära 100 gäster från olika delar av sjöfarten kom på Svenska Skeppshypoteks årliga branschmöte. Kvällens talare var riksdagspolitiker Johanna Rantsi (M) från trafikutskottet.
-
Spaning. Dekarboniseringen saktar in, metanolens ”happy hour” är över och för att nå IMO-målen 2050 behövs bra system för koldioxidinfångning. Det är några av slutsatserna i årets Maritime Forecast från DNV.
-
Besättningsbyten. Sverige har fått kritik från EU kring hur gränskodexen efterlevs, vilket enligt Magnus Bergman på Kustbevakningen är en orsak till skärpningen. Nu vill myndigheterna skapa tydligare förutsägbarhet kring vad som gäller för både gränspolisen och sjöfarten.
-
Besättningsbyten. Från och med idag måndag skärper Kustbevakningen rutinerna för gränskontroll vid besättningsbyten. Bara i undantagsfall kommer byten att tillåtas i hamnar som inte är gränsövergångsställen och utanför gränspolisens kontorstider, vilket fått många aktörer i branschen att rasa.
-
Politik. Statsminister Ulf Kristersson och utrikesminister Tobias Billström vill se breda åtgärder mot skuggflottan i EU:s nästa sanktionspaket. Det sa ministrarna till Sjöfartstidningen när de besökte Göteborgs hamn på tisdagen.
-
Brister. En av Transportstyrelsens avdelningar i Göteborg där merparten är fartygsinspektörer riskerar böter för dålig arbetsmiljö. Detta efter att skyddsombuden fått nog och vänt sig till Arbetsmiljöverket.
-
Lansering. Nu inleds en genomgripande digitalisering av processen för fartygsanlöp i Göteborgs Hamn. Plattformen Digital Port Call som lanseras idag blir en ny del av hamnens maritima infrastruktur.
-
Godshantering. Containernivåerna fortsätter att öka från förra årets rekordnivå. Första kvartalet 2024 hanterades fler containrar än någonsin i Göteborgs hamn under ett enskilt kvartal.
-
Vinnare. Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg blev årets museum 2024. Prisutdelningen skedde idag tisdag på Sveriges Museers vårmöte i Karlstad.
-
Utblick. Världshandelsorganisationen WTO förutspår ökad global handel efter förra årets nedgång. Samtidigt kan en långvarig kris i Röda havet skapa stora störningar i världsekonomin.
-
Olycka. När Marco Polo gick på grund förra året verifierades inte fartygets position ordentligt, uppger nu TT-Line i en kommentar. Rederiet meddelar också vad som ska hända med fartyget.