Arkiv

  • Klimatklivet. Klimatklivet, som gett stöd till ett flertal svenska rederier och hamnar för satsningar på miljöteknik, har under hösten dragit i nödbromsen på grund av regeringens sänkning av den så kallade bemyndiganderamen. Nu görs en ny satsning inför 2025, men bara på mindre projekt.

  • Forskning. Det blir vanligare med utsläpp av biobränslen och andra biobaserade oljor från kemikalietankfartyg i svenska vatten i form av lastrester. Det visar ny svensk forskning. Nu höjs rösterna för ett skarpare regelverk.

  • Reservhamn. Runt en kvarts miljard. Det är vad den framtida reservhamnen i Kappelshamn på nordvästra Gotland beräknas kosta. Nu menar Trafikverket att det är bråttom att säkra finansieringen för att få hamnen klar till 2030.

  • Utredning. En fallolycka på torrlastfartyget Roerborg i Oxelösund år 2023 berodde på att fallskydden inte gav ett tillräckligt skydd. Det slås fast i en ny rapport från Statens Haverikommission.

  • Åland. Under torsdagen bildade Ålands landskapsregering och Finferries det gemensamma rederiet Axferries. Rederiet kommer att driva färjetrafik i den åländska skärgården.

  • Upphandling. I våras stod det klart att Torg­hat­ten vann Västtrafiks upphandling av trafiken från Strömstad till Kos­terö­arna istället för Koster Marin som haft trafiken sedan 1980-talet. Koster Marin överklagade, men nu har förvaltningsrätten avslagit överprövningen.

  • Grundstötning. Färjan Capella, som trafikerar Holmöleden utanför Umeå, gick på grund strax utanför färjeläget på Holmön under måndagskvällen. Totalt fanns sju personer ombord.

  • Leverans. Fartygen i Furetanks Vingaserie fortsätter att levereras på löpande band. Nyligen levererades Fure Viskär, det tolfte fartyget i ordningen i serien och det fjärde som levererats bara i år. Nu är hon på hemväg till Europa.

  • Ny ledning. Johan Norlén har utsetts till ny chef för marinen. Det meddelar Försvarsmakten under fredagen. Han tar över efter Ewa Skoog Haslum som blivit chef för Försvarsmaktens operationsledning.

  • Kvartalsrapport. År 2024 kan bli ett rekordår för Göteborgs Hamn när det kommer till containervolymer. Även energiprodukter och bulk ökar, dock backar hamnen inom segmenten roro, passagerare och med antal kryssningsanlöp.

  • Vraksanering. Efter att ha legat på botten i farleden in till Stockholm i 67 år har nu vraket efter det tyska lastfartyget Harburg tömts på miljöfarlig olja. Nu väntar en ännu mer utmanande sanering i Östersjön.

  • Examen. I lördags tog 260 studenter från över 70 länder examen vid World Maritime University, WMU, i Malmö. Nu är förhoppningen att de nyutexaminerade studenterna ska bli morgondagens ledare inom sjöfarten med hållbarhet i fokus.

  • Varsel. I måndags kom beskedet att Stena Line varslar 80 landanställda och 30 konsulter. Enligt rederiets vd Niclas Mårtensson är det ett nödvändigt steg mot att framtidssäkra bolaget. 

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.