Stöttar kunderna. Stockholms hamnar sänker hamnavgiften för alla färjor som anlöper någon av bolagets tre hamnar.
Arkiv
-
-
Flyt i Göteborgs hamn. Göteborgs hamn vidtog på ett tidigt stadium åtgärder för att hålla coronaviruset på avstånd. Än så länge flyter verksamheten på godssidan bra.
-
Kranar på väg. Nu är Stockholm Norvik hamns två super post-panamaxkranar och sex grensletruckar snart framme.
-
Inställda event. Career Event, Sjöfartens dag och en rad andra sjöfartsmöten, både i Sverige och internationellt, ställs in i svallvågorna coronaviruset orsakar.
-
Avbryter trafiken. Bil- och passagerarfärjan Eckerö läggs upp i hemmahamnen Eckerö som en följd av coronavirusets spridning.
-
Frakten viktig. Stora förändringar är aviserade även inom färjetrafiken på Norge och Danmark, men frakttrafiken fortsätter på flera linjer.
-
En till faller bort. Viking Line aviserar att rederiets Mariehamnskryssningar med Viking Cinderella upphör för en månad.
-
Avgångarna inställda. Ytterligare två färjor upphör att trafikera mellan Sverige och Baltikum då Tallink avbryter trafiken på linjen Stockholm–Riga.
-
Ur trafik i dag. Birka inleder i dag, söndag, ett drygt tre veckor långt uppehåll i sin kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn.
-
Sista avgångarna. Efter sina sista avgångar från Stockholm i dag respektive i morgon stannar Baltic Queen och Victoria I tills vidare kvar i Tallinn. Orsaken är att Estland inför undantagstillstånd med anledning av det nya coronaviruset.
-
Stängs. Stena Line stänger tills vidare passagerartrafiken på totalt fyra färjelinjer. Däremot fortsätter färjorna transportera last på bildäck på tre av linjerna.
-
Samhällskritisk verksamhet. Det finns inga lager längre, vi är helt beroende av att transportnätet fungerar, säger Carl Carlsson på föreningen Svensk Sjöfart i en intervju om hanteringen av coronasituationen.
-
Inga kryssningar. Från och med idag säljer Tallink enbart biljetter till transportresenärer på linjen Stockholm–Mariehamn–Tallinn på grund av corona-epidemin.
-
Hargs hamn. Farleden in till Hargs hamn fördjupas med 2,5 meter. När det är klart vid årsskiftet ska hamnen muddras och få ny och längre kaj.
-
Går på gas. Tallinks nybygge MyStar får dual fuel-huvudmaskiner från MAN.
-
Kommer hem. Problemdrabbade bygget av forskningsfartyget Skagerak ska snart vara över. I dag torsdag övergår fartyget i Göteborgs universitets ägo och får svensk flagg.
-
Omlastningsterminal. Det norska kretsloppsföretaget Noah planerar att anlägga en omlastningsterminal för avfallsprodukter i Oxelösunds hamn.
-
Osäkerhet. Nu börjar färjetrafiken mellan Sverige och Finland känna av effekterna från spridningen av coronaviruset och Viking Line aviserar förändrade resultatutsikter.
-
Autodockning. Express 1, Molslinjens snabbfärja mellan Rönne och Ystad får Danmarks första system för autodockning. Systemet levereras av Wärtsilä.
-
Närsjöfart. Stockholms- och Mälardalsregionernas politiker, tjänstemän och näringsliv har har diskuterat möjligheterna att överflytta gods från väg till sjö med nationella samordnaren för inrikes sjöfart, Pia Berglund.
-
STM-samarbete. Wärtsilä, Saab och Kongsberg har bildat ett icke vinstdrivande konsortium för att driva infrastrukturen för STM, Sea Traffic Management.
-
Ny design. Sverige och Finland tar fram en gemensam design för nästa generation av isbrytare.
-
Coronaviruset. Importmarknaden påverkas drastiskt av Coronaviruset. Restriktioner i Kinas hamnar gör att Greencarrier erbjuder kunder godstransport via järnväg till sina kunder.
-
Elhybrid. 83 år gammalt passagerarfartyg på Mälaren har konverterats för att reducera CO2-utsläpp med närmare hälften.
-
Cyberhot. Branschens riktlinjer diskuterades på seminarium om de kommande IMO-kraven på cybersäkerhet.