Visionsbild av Viking Glory

Fotograf: Viking Line

Kategori: Skeppsbyggnad | Färjetrafik | Politik

Viking Glory får finsk flagg

Viking Lines LNG-drivna nybygge Viking Glory, som inleder trafik på Östersjön under början av 2022, får finsk flagg.

Viking Glory byggs på varvet Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd i Kina och beräknas vara leveransklar i slutet av 2021. Att Viking Line väljer finsk flagg för Viking Glory beror på flera faktorer enligt ett pressmeddelande från rederiet.

Rekrytering inleds snart

Rekryteringsarbetet till det nya fartyget kommer så småningom att inledas. I första hand kommer Viking Line att anställa personal från rederiets övriga fartyg.

Viking Line, som uppges vara Finlands största sjöarbetsgivare med närmare 2.400 anställda, har för närvarande sju fartyg flottan av vilka fem är finskflaggade: Viking Grace, Amorella, Gabriella, Mariella och Rosella (åländsk flagg). Viking Cinderella har svensk flagg och Viking XPRS har estnisk flagg.

Fördelar med samma flagg

Viking Glory ska gå i trafik på linjen Stockholm–Åland–Åbo tillsammans med Viking Grace. Jan Hanses, vd för Viking Line, förklarar i pressmeddelandet att Viking Line ser stora fördelar med att ha samma flagg på Åbolinjens båda fartyg.

– Under dessa pandemitider har samarbetet med de finska myndigheterna och finska sjöfolksorganisationerna fungerat bra. Viking Glory kommer att ersätta finskflaggade Amorella och eftersom avsikten är att leveransen av Viking Glory inte ska leda till några uppsägningsåtgärder, är det naturligt att fortsätta med finsk flagg. Genom detta beslut litar vi på en kontinuitet i den finska sjöfartspolitiken, så att våra verksamhetsförutsättningar bevaras och vi inte tvingas att ompröva besluten om fartygens flaggor.

Klimatsmart

Viking Line tror på en ljus framtid för resandet på Östersjön, vilket satsningen Viking Glory är ett konkret exempel på.

Energioptimering och miljöanpassade lösningar har legat i fokus under hela projektet. Viking Glory är större än Viking Grace, men beräknas trots det förbruka cirka tio procent mindre bränsle och därigenom bli ett av världens mest energieffektiva fartyg, uppger rederiet.

Viking Glory blir på 63.813 brutto och får kapacitet för 2.800 passagerare och 1.500 filmeter last. Längden blir 222,6 meter och hon får högsta isklass 1A Super.