Går inte vidare. Avsiktsförklaring med finskt varv sägs upp på grund av coronapandemin.
Arkiv
-
-
Nyförvärv. NOS utökar sin M-klass med ytterligare två CTV.
-
Nummer fem. Med det femte nybygget Thun Lundy är samtliga fartyg i Thun Tankers L-klass nu levererade.
-
Förbifart. Wagenborg Shipping öppnar ny roro-linje och undviker transporter genom Stockholm.
-
Första rederiet. Viking Line har som första rederi i världen verifierats av DNV GL enligt My Care-metoden.
-
Byggstart. Stålarbetena på UECC-nybygge har inletts med steel cutting i Kina.
-
Utmärkelse. Lena Göthberg, en profil inom svensk sjöfart, tilldelas Stiftelsen Sveriges Sjömanshus Hedersbelöning för 2020.
-
Ägartillskott. Regeringen föreslår att Sjöfartsverket får 300 miljoner kronor för att täcka förlusterna för 2020.
-
Fortsättning. När Försörjningsberedskapens coronastöd för samhällsviktig sjöfart på Finland upphör den 18 juni tar Traficom över.
-
Det bästa. Stefan Sedersten vill ta vara på det bästa från två företagskulturer i nya Berg Propulsion.
-
Sommartrafik. Med start 10 juli drar Tallink Silja igång kryssningar till Visby från Stockholm via Mariehamn med kryssningsfärjan Silja Symphony.
-
Steel cutting. Under måndagen påbörjades bygget av Finnlines första nya hybridfartyg på Nanjing Jinling shipyard i Kina. Planerad leverans är i början av nästa år.
-
Namninsamling. I dag tisdag lämnade Seko sjöfolk och Sjöbefälsföreningen över sitt upprop för att rädda sjöfarten till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Sedan uppropet startades har regeringen med Centerpartiet och Liberalerna lagt förslag om att tillfälligt bredda sjöfartsstödet, men det krävs fler åtgärder menar de fackliga organisationerna.
-
Överflyttning. Sjöfartsverket inrättar Sjöfartsrådgivaren. Syftet är att stimulera överflyttning av gods från land till sjö.
-
Ökad export. I Göteborgs hamn har antalet exporterade fordon börjat öka igen efter den dipp som orsakades av coronapandemin.
-
Ekonomi. Sjöfartsverket har beslutat att skjuta på de avgiftshöjningar som planerats ske i början av 2021. Orsaken är coronapandemin.
-
Comeback. Efter att ha legat stilla sedan i slutet av mars har Stena Line beslutat att sätta Stena Danica i trafik igen mellan Göteborg och Frederikshavn.
-
Tvära kast. Förändringarna i reserestriktionerna runt Östersjön innebär att den efterfrågade kapaciteten på färjorna ökat. Det har fått både Tallink Silja och Stena Line att göra nya förändringar.
-
Affär. Produkttankern Vinga Safir är såld till Väderö Tank och hon överläts förra veckan i Falkenberg till den nya ägaren.
-
"Fantastiskt år". I juli har Elvir Dzanic varit vd för Göteborgs Hamn AB i ett år. I en intervju med Sjöfartstidningen ser han tillbaka på året och arbetet med skapa världens mest konkurrenskraftiga hamn.
-
Coronakarantän. Concordia Maritimes Stena Premium är satt i karantän i Brasilien – för andra gången. Det efter att två i besättningen testats positivt för coronaviruset.
-
Lättnader. Tallink kommer att omdirigera fartygen Baltic Princess och Galaxy som trafikerar Åbo-Stockholm till att åter gå via Mariehamn i stället för Långnäs på Åland från och med torsdag 28 maj. Det uppger företaget i ett pressmeddelande.
-
Ny marknad. N-O-S ingår joint venture med amerikanska SEA O.G.
-
Inställt. I år blir det inga Göta kanal-kryssningar med fartygen Juno, Diana och Wilhelm Tham.
-
Färjerockad. I slutet av nästa vecka kommer Destination Gotland att sätta in sin nya nya färja Gotland i trafik. Samtidigt går Visborg till Stockholm för underhåll.