Prospero är det första i en serie på två tankfartyg på 22.543 ton dödvikt från det kinesiska varvet Wuhu Shipyard.
– Vi är nöjda, varvet har gjort ett jättebra jobb, säger Daniel Olsson på Donsötank till Sjöfartstidningen.
Lastar för Europa
Prospero lämnar varvet om två dagar och ska därefter lasta matolja och förnyelsebara blandningskomponenter till diesel i kinesiska hamnar med destination Spanien och Kontinenten. Nybygget beräknas anlända till Europa i början av februari 2022.
Svenskflaggade Prospero kommer sedan att gå in i rederiets normala trafik i Nordeuropa och befraktningen sköts av Navix.
Lågt EEDI-värde
Designen har tagits fram av FKAB och är en vidareutveckling av rederiets tankfartyg Evinco och Excello. Prospero har bland annat utrustning för peak shaving, värmeåtervinningsanläggning, batteripaket och är förberedd för landanslutning för el.
– Prospero har EEDI-värdet 4,24 vilket är det lägsta hittills. Vi har alltid jobbat med säkra och lätthanterliga fartyg som ska vara bra för besättningen att bo och verka i. Denna gång har vi även tagit ett stort kliv gällande energieffektivitet. Energiförbrukningen har halverats jämfört med föregående generations, säger Daniel Olsson.
Prospero är något större än rederiets föregående nybyggen Evinco och Excello, som är på 19.999 ton dödvikt.
– Vi har valt denna storlek efter våra goda erfarenheter från Bonito och Baltico, säger Daniel Olsson.
Noggrann planering
Daniel Olsson berättar att det har varit en utmaning att få allting att fungera inför att besättningen ska ta över nybygget.
– Kina har sina regler och vi har fått anpassa oss till dem. Det tar längre tid att komma till fartyget, tre till fyra veckor från att man reser från Stockholm. Personalavdelningen har fått göra otroligt mycket förberedelser, de har gjort ett jättebra jobb.
Prospero har utrustats med en dual-fuel huvudmaskin av typen Wärtsilä 10V31 DF. Maskineriet kan använda LNG, LBG eller diesel som bränsle.
Läs mer om Prospero i nummer 12/2021 av Sjöfartstidningen med utgivning 17 december 2021.