Nybygget fick namnet Tern Island och gudmor är Annika Kristensson, en av ägarna till Terntank.
Tern Island kommer att levereras i december och därefter räknar Terntank med en resa på fem till sex veckor innan hon är i Europa. Där går hon in i en längre timecharter för finska North European Oil Trade (NEOT). Tern Island kommer att ingå i en pool tillsammans med andra fartyg från Terntank.
Vidareutveckling av Ternsund-serien
Terntank Hybrid Solution-fartygen bygger vidare på den design som designpartnern Kongsberg Maritime tog fram för den föregående Ternsund-serien. Nu har bland annat skrov- och roderdesignen ytterligare optimerats.
Nytt är också att dessa två fartyg är utrustade med Terntank Hybrid Solution som omfattar batteripaket, landströmsanslutning och ett DC-Link-system. Denna lösning möjliggör hamnoperationer med nollutsläpp. Landströmsanslutningen har tagits fram tillsammans med Göteborgs Hamn som uppges bli den första hamnen i världen som kan elansluta tankfartyg.
LBG eller LNG
Fartygen har dual-fuelmaskineri som använder LNG (flytande naturgas) eller LBG (flytande biogas) som bränsle, vilket innebär att de kommer att kunna operera på helt fossilfritt bränsle.
– Vi är mycket tacksamma att ha ett sådant bra samarbete med kunder som NEOT vilket möjliggör att vi kan bygga dessa banbrytande fartyg. Samtidigt ser vi mycket fram emot att vara världens första landströmsanslutna tankfartyg, säger Tryggve Möller och de övriga ägarna Annika Kristensson, Rigmor Möller och John Sten i ett pressmeddelande.