Kryssningstrafik. Tisdagens tre anlöp satte punkt för årets kryssningssäsong i Stockholm. Totalt har närmare 100 fartyg gästat Stockholm under säsongen.
Arkiv
-
-
Tävling. Åbo hamn ordnar en arkitekttävling för utformning av den nya passagerarterminalen i Åbo hamn.
-
Nytt liv. Efter att ha genomgått en renovering på varvet i Nådendal har nu Wasalines tidigare färja Wasa Express lämnat Östersjön för sina nya ägare med trafik på Röda Havet. På vägen lastade fartyget 3000 kubik med sågade trävaror.
-
Tuffare tidtabell. Istället för en halvering vill ICS att sjöfarten uppnår nettonollutsläpp av CO2 2050.
-
Färjetrafik. Tallink Grupp har beslutat att tillfälligt avbryta trafiken med tre av sina färjor från januari 2022. Det för att effektivisera verksamheten under lågsäsongen.
-
Orimligt. I sitt remissyttrande skriver Föreningen Svensk Sjöfart att Sjöfartsverket bör avstå från en aviserad höjning av farleds- och lotsavgifterna 2022.
-
Konvertering. Under hösten kommer arbetet med att elektrifiera och förlänga Koster Marins färja Kostervåg inledas. Satsningen har blivit möjlig genom ett stöd på 9 miljoner från Klimatklivet. Projektet är den första svenska ordern för Echandia Marine.
-
Ökning. Rederiet Forsea, som kör mellan Helsingborg och Helsingör, har sett en kraftig ökning av antalet passagerare. Andelen resenärer som valt att tura med färjorna över sundet under årets högsäsong var fler än under högsäsongen före pandemin.
-
Behörigheter. I morgon torsdag löper den förlängda giltighetstiden ut för de behörigheter och certifikat som regeringen förlängde på grund av pandemin. Trots ett ökat tryck på utbildningsanordnarna menar de att läget är under kontroll.
-
Olycka. För snart två år sedan skadades en hamnarbetare i Ystad i samband med förtöjningen av en av färja. Nu har Ystad hamn och logistik AB dömts att betala böter på 200.000 kronor eftersom det fanns brister i hamnens säkerhetsinstruktioner.
-
Utökar. I oktober kommer Wallenius Sol att utöka sin trafik i Bottenviken med ett anlöp per vecka i Skelleftehamn, initialt med fartygen Fionia Sea och Jutlandia Sea. Det är första gången på 15 år som hamnen får en feederservice.
-
Orderläget. Svenska rederier och rederier med svenska delägare har nybyggen i order för tiotals miljarder kronor.
-
Halverade utsläpp. AtoB@C Shipping beställer en serie energieffektiva torrlastfartyg med elhybridlösning för utsläppsfria hamnanlöp.
-
Avtal i hamn. Stena Line har tagit ytterligare ett steg i arbetet med Stena Elektra som ska göra trafiken mellan Göteborg och Fredrikshamn fossilfri till 2030. Under måndagen skrev rederiet under ett avtal med centrala aktörer på den danska sidan.
-
Pris. Besättningen på bil- och passagerarfärjan Amorella tilldelas det finländska sjösäkerhetspriset Sea Sunday.
-
Milstolpe. Efter en sju veckor lång resa från Asien har nu världens största civila sjukhusfartyg, Global Mercy, anlänt till Europa och Antwerpen i Belgien. Där väntar nu sex månaders utrustning.
-
Estonia. En privat estnisk utredning ska undersöka vraket och intervjua överlevande från Estoniakatastrofen.
-
Miljöteknik. Stena Lines arbete med att använda artificiell intelligens för att optimera färjornas bränsleförbrukning fortsätter. Senast i raden att få AI-assistenten Stena Fuel Pilot är Stena Nordica mellan Karlskrona och Gdynia.
-
Första halvåret. Stena AB redovisar fortfarande förlust, men resultatet är avsevärt bättre än motsvarande period 2020.
-
Glädjebeskedet. Tisdagens besked från regeringen om att många av de kvarvarande restriktionerna kommer att lyftas i slutet av september, gör att även flera av passagerarrederierna jublar.
-
Gick back. Ett fel i systemet som kontrollerar stigningen på propellerbladen var orsaken till bil- och passagerarfärjan Amorellas bottenkänning i Ålands skärgård i september 2020.
-
Statistik. Totalt reste 53 procent fler passagerare med färjor till svenska hamnar under det andra kvartalet 2021 jämfört med samma kvartal 2020. Det visar ny statistik från Trafikanalys.
-
Goda resultat. Implementeringen av energimätningssystemet Blueflow Energy Management är nu slutförd hos Trafikverket Färjerederiet.
-
Konsekvensutredning saknas. Drivkraft Sverige anser att sjöfartens omställning kan bromsas in om grödbaserade biodrivmedel inte får räknas mot den föreslagna europeiska kvotplikten.
-
Biljetterna släpps. Det är ännu oklart exakt när Viking Glory sätts i trafik, men biljetter börjar säljas till avgångar från och med 1 mars 2022.