Fure Valö är ett av de redan levererade fartygen i VInga-serien.

Fotograf: Furetank

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Vingaserien utökas med ytterligare två

Furetank har kontrakterat ytterligare två dual-fuel tankfartyg i Vinga-serien från China Merchants Jinling Shipyard i Yangzhou.

Leveransen av de nu beställda fartygen är planerad till hösten 2024 och våren 2025. Enbart i år har sex tankfartyg beställts i Vingaserien.

Totalt 15

Med den senaste ordern omfattar serien totalt 15 fartyg. De fyra första fartygen beställdes redan 2015 av Furetank, Älvtank och Thun Tankers. Fartygen opereras kommersiellt av Furetank.

– Att vi har kunnat bygga 15 fartyg av samma design visar att de uppfyller ett behov på vår marknad. Enligt vår uppfattning bevisar detta att vi hade rätt då vi i lade stora ansträngningar och investeringar på en effektiv och miljövänlig design. När vi ersätter gamla tankfartyg med dessa toppmoderna fartyg gör det stor skillnad för klimat, miljö och människors hälsa, säger Lars Höglund, vd för Furetank, i ett pressmeddelande.

Batterihybridlösning

Tankfartygen har en dödvikt på 17.999 ton och byggs till finsk/svensk isklass 1A. De tolv epoxy-coatade lasttankarna har en sammanlagd volym på 20.306 kubikmeter. 

Vinga-fartygen har dual fuel-maskineri och drivs med LNG/LBG. Nybyggena får batterihybridlösning och flera innovativa funktioner som minskar bränsle- och energiförbrukningen, vilket resulterar i betydligt lägre utsläpp av CO2, svaveloxid, kväveoxid och farliga partiklar, uppger rederiet. Enligt pressmeddelandet har fartygen i serien fått det bästa EEDI-värdet i sitt segment globalt.

Nybyggena kommer också att vara fullt utrustade för att operera lastpumparna med 6,6 kV högspänningslandström, för att minska utsläppen ytterligare så snart hamnarna erbjuder denna möjlighet.