Färjan Prinsesse Benedikte har erhållit skador under en dockning i Polen.
När den danska färjan Prinsesse Benedikte i går, onsdag, skulle dockas ut vid det polska reparationsvarvet Remontowa i Gdansk krängde flytdockan och fartyget gled ned från kölblocken. I ett pressmeddelande uppger Scandlines att färjan fick allvarliga skador och att maskinrummet är vattenfyllt. Inga personskador har rapporterats.
Prinsesse Benedikte hade varit på varv i tre veckor för planerat underhåll och installation av skrubberanläggning då olyckan inträffade. Varvet undersöker för närvarande skadornas omfattning och vilka reparationer som krävs.
Prinsesse Benedikte går i trafik på linjen Rödby–Puttgarden. Fartyget levererades 1997 av Ørskov Staalskibsværft i Frederikshavn.
Kommentarer
Anonymous
Skall bli intressant att få höra anledningen till detta, vem kollar flytdockornas kvalitet, avrostning etc.?
Mikael vesser
Håller med dig!
Finns det egentligen lagar och regler för flytdockor
Skall inte dessa klassas av något klassningssällskap??
Hur fungerar det i Sverige? Det kanske tidningen kan undersöka..
Polen Docka
Risken med att docka i Polen
Chiefen
Flyttdockan. Klassad svar JA. Regler svar JA, Konstruktion och byggnations lagstiftning svar JA.
I Sverige har det inte varit utan dock olyckor. Torrdocka kontra flyttdocka….vad Polen hade specifikt som land med haveriet/olyckan som antyds nedan och varvs risker !?
Artikeln är stängd för fler kommentarer