Ska vi se någon ljuspunkt i allt detta mörker så är det väl att svenska politiker har fått upp ögonen för försvarsfrågorna och Sveriges försörjningsberedskap. Och med detta kom även en medvetenhet om vikten av svensk sjöfart. När vi, tillsammans med Seko sjöfolk och Svensk sjöfart i samarbetet Blå Tillväxt, anordnade ett seminarium i Almedalen med rubriken ”Hur håller sjöfarten Sverige flytande i kris och krig?” var tältet fullsatt.
Blogginlägg
-
-
En albatross landade på fregatten Duchess of Argyll 1887. Om halsen bar den ett meddelande som hade skrivits på skeppet Columbus 47 år tidigare!
-
Sjölog är gjort av studenter, för studenter. Då tycker vi att det ska synas även på banketten. Vi är väldigt glada att studenterna har tagit detta till sig också och att de visar att intresset finns för att träffa och mingla med er under lite mer avslappnade former.
-
Jag hade tänkt att presentera lite jämställdhetssiffror – men vågar jag det? Det undrar portföljledare Charlott Andersson när hon berättar om Sjöfartsportföljens jämställdhetssatsning, som börjar med en mätning och en erfarenhetsbank.
-
"Att vara öppen och välkomnande är både en moralisk skyldighet och en investering"
-
Hur kommer en vanlig onsdag på jobbet att se ut? Många sjöfartsyrken kan vara ganska dolda och svåra att gissa sig till.
-
s/s Martha tuffade rakt in i hjärteroten på hela det svenska sjöfolket. 1991 tvingade trycket HKF att börja sälja Martha, först som videokassett och långt senare i dagens behändiga DVD-format. Nu finns den med textning på både svenska, engelska, norska och finska – och även på danska för hörselskadade danskar. Totalt har HKF och arvtagaren Sjömansservice sålt över 7.000 exemplar av filmen.
-
Vi i projektgruppen har varit igång ordentligt sen mitten på september och känner att vi börjar få ihop en riktigt trevlig mässa. Vi har också märkt ett väldigt stort intresse från studenter på sjösektionen för att vara företagsvärd, något jag själv och flera andra i projektgruppen var förra året.
-
Nu börjar det hända saker. Flera viktiga frågor, som vi från branschens sida länge understrukit vikten av att ändra, ses nu över.
-
Historien om Titanic lever vidare, generation efter generation. Ständigt kommer nya böcker, dokumentärer och utställningar.
-
-
Lysholm började sälja sin vara som proviant till Det Jensenske Rederi i Trondheim, föregångaren till Det Nordenfjeldske Dampskipsselskap. Sjömännen lär ha fått en dram då och då som del av kosthållet, således en motsvarighet till lajmjosarnas grog. Antagligen bidrog det till produktens spirande nimbus eller lyskraft.
-
Så vi känner oss glada över utvecklingen av våra digitala kanaler. Nu vi vill att fler ska läsa vår tidning, både på papper och som e-tidning. Och det kommer vi att göra, vilket kanske låter lite paradoxalt, genom att utveckla vårt arbete på webben.
-
Helt plötsligt pratar alla om sjöfarten. Efter årets stora sjöfartsmässa DSM, Donsö shipping meet, är den överallt. I de stora...
-
Vet du vad som händer om man tar i en satellit? Jo, din hud kommer lämna en liten, liten fettfläck efter sig. Den fettfläcken kommer börja koka när satelliten utsätts för höga temperaturer på vägen upp till sin omloppsbana i rymden och föroreningarna i ångorna kommer lägga sig som ett litet moln runt satelliten. För i rymden blåser föroreningar inte bort. De bara är.
-
Jag är för snål för att vilja lämna tillbaka pengar från portföljen igen! Den 15 mars 2024 vill jag se förslag på TG0:or till portföljen som visar på samma optimism och framtidsanda som jag kände på Donsö.
-
-
Nyligen berättade nättidningen Greek Reporter om 7. 000 år gamla arkeologiska lämningar som just har upptäckts på havets botten utanför den...
-
Rissaga betyder sjösprång eller meteotsunami. Det vill säga en hamnvåg som till skillnad från en verklig tsunami är väderalstrad.
-
Uttrycket shipshape and Bristol fashion är sinnebilden för god sjömansmässig ordning. Dock finns det en annan, mörkare bakgrund till uttrycket.
-
Den hemliga svenska Nato-hamnen: Muruvik i Trondheimsfjorden härbärgerade en statlig svensk hamn, enligt ett svensk-norskt avtal som träffades 1956.
-
-
-
Segeldukarna har ersatts med skivor som har mer gemensamt med flygplansvingar än med traditionella segel, och besättningen ombord behöver knappast lära sig bräcka i fall och slacka i skot. Men grundidén är ändå densamma: direktverkande vind.
-
Sveriges yttersta landrevir mot havet i olika väderstreck är väl definierade. I ost är det Kataja sydsydost om Haparanda; en ö som i likhet med Märket i Ålands hav är delad mellan Sverige och Finland. I väst är det skäret Stora Drammen nordväst om Kosteröarna. Längst i syd är det fastlandsudden Smygehuk. Ytterst i sydost är det Utklippan, Sveriges eget vindpinade ”Kap Horn” syd om Karlskrona och sydväst om Torhamns udde, det svenska fastlandets sydostspets.