Vi i projektgruppen har varit igång ordentligt sen mitten på september och känner att vi börjar få ihop en riktigt trevlig mässa. Vi har också märkt ett väldigt stort intresse från studenter på sjösektionen för att vara företagsvärd, något jag själv och flera andra i projektgruppen var förra året.
Blogginlägg
-
-
Nu börjar det hända saker. Flera viktiga frågor, som vi från branschens sida länge understrukit vikten av att ändra, ses nu över.
-
Historien om Titanic lever vidare, generation efter generation. Ständigt kommer nya böcker, dokumentärer och utställningar.
-
-
Lysholm började sälja sin vara som proviant till Det Jensenske Rederi i Trondheim, föregångaren till Det Nordenfjeldske Dampskipsselskap. Sjömännen lär ha fått en dram då och då som del av kosthållet, således en motsvarighet till lajmjosarnas grog. Antagligen bidrog det till produktens spirande nimbus eller lyskraft.
-
Så vi känner oss glada över utvecklingen av våra digitala kanaler. Nu vi vill att fler ska läsa vår tidning, både på papper och som e-tidning. Och det kommer vi att göra, vilket kanske låter lite paradoxalt, genom att utveckla vårt arbete på webben.
-
Helt plötsligt pratar alla om sjöfarten. Efter årets stora sjöfartsmässa DSM, Donsö shipping meet, är den överallt. I de stora...
-
Vet du vad som händer om man tar i en satellit? Jo, din hud kommer lämna en liten, liten fettfläck efter sig. Den fettfläcken kommer börja koka när satelliten utsätts för höga temperaturer på vägen upp till sin omloppsbana i rymden och föroreningarna i ångorna kommer lägga sig som ett litet moln runt satelliten. För i rymden blåser föroreningar inte bort. De bara är.
-
Jag är för snål för att vilja lämna tillbaka pengar från portföljen igen! Den 15 mars 2024 vill jag se förslag på TG0:or till portföljen som visar på samma optimism och framtidsanda som jag kände på Donsö.
-
-
Nyligen berättade nättidningen Greek Reporter om 7. 000 år gamla arkeologiska lämningar som just har upptäckts på havets botten utanför den...
-
Rissaga betyder sjösprång eller meteotsunami. Det vill säga en hamnvåg som till skillnad från en verklig tsunami är väderalstrad.
-
Uttrycket shipshape and Bristol fashion är sinnebilden för god sjömansmässig ordning. Dock finns det en annan, mörkare bakgrund till uttrycket.
-
Den hemliga svenska Nato-hamnen: Muruvik i Trondheimsfjorden härbärgerade en statlig svensk hamn, enligt ett svensk-norskt avtal som träffades 1956.
-
-
-
Segeldukarna har ersatts med skivor som har mer gemensamt med flygplansvingar än med traditionella segel, och besättningen ombord behöver knappast lära sig bräcka i fall och slacka i skot. Men grundidén är ändå densamma: direktverkande vind.
-
Sveriges yttersta landrevir mot havet i olika väderstreck är väl definierade. I ost är det Kataja sydsydost om Haparanda; en ö som i likhet med Märket i Ålands hav är delad mellan Sverige och Finland. I väst är det skäret Stora Drammen nordväst om Kosteröarna. Längst i syd är det fastlandsudden Smygehuk. Ytterst i sydost är det Utklippan, Sveriges eget vindpinade ”Kap Horn” syd om Karlskrona och sydväst om Torhamns udde, det svenska fastlandets sydostspets.
-
WMU’s mission is to be the world centre of excellence in postgraduate maritime and ocean education and research. WMU has grown to be a respected intellectual powerhouse of education, innovation, and inter-disciplinary research.
-
-
Ödet är nyckfullt. Den svenska sjömanskårens mest välkända konstnärer, göteborgaren Torsten Billman och stockholmaren Gösta Werner, föddes båda i maj 1909. Båda törnade in för gott 80 år senare, 1989. Dessförinnan var de verksamma till sjöss och på bildkonstens arenor. Olika temperament och intresseinriktning till trots borde de ha haft mycket att språka om, sjöbröder emellan. Ändå korsades aldrig deras vägar.
-
Innan Drags kanal grävdes kunde Kalmar-destinerade skutor ligga på kryss i sundet i dygn i sträck, till följd av motsjö och hårda vindar. Leden förbi Skäggenäs ingår i kung Valdemar Sejrs segelled mellan blekingska Utlängan och estniska Odensholm. Leden har varit känd sedan 1100- eller 1200-talet.
-
-
Vi på Vinnova vill se förändringar på systemnivå i hamnen och därför vänder vi oss till er aktörer. Ser ni möjligheter till lösningar i hamnen som ni vill arbeta med och utveckla?
-
En sommarvikarie som blivit bra behandlad och fått relevant feedback på sitt arbete kommer berätta om företaget och branschen på ett sätt som framställer den i allmänhet positivt. Medan den som blivit förminskad, fått oklara instruktioner eller stött på osunda värderingar berättar det för många fler.