Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: I en varvshall i Landskrona bygger Oceanbird en prototyp av sitt vingsegel. Nästa steg är att testa seglet på ett bilfartyg.
Arkiv
-
-
Beställning. Svensk-norska Wallenius Wilhelmsen utnyttjar en option för att bygga ytterligare två 11.700 CEU metanol dual-fuel Shaper-klassfartyg. Samtidigt ökar de kapaciteten på två tidigare ordrar.
-
Utökar. Wallenius Wilhelmsen har beslutat att utöka storleken på fyra av de tolv beställda fartygen i Shaper-klassen. Därmed kommer de att bli de största PCTC-fartygen i världen.
-
Order. Wallenius Wilhelmsen utnyttjar optioner för att bygga ytterligare fyra 9.300 CEU-fartyg i rederiets nya Shaper-klass.
-
Olycka. Wallenius Wilhelmsens fartyg Carmen har lämnat Baltimore efter att ha varit instängd i hamnen sedan broolyckan för en månad sedan.
-
Störning. Sedan broolyckan i Baltimore förra veckan kan inga fartyg passera in och ut ur hamnen. Wallenius Wilhelmsens fartyg Carmen ligger förtöjt innanför bron och väntar på att få avgå.
-
Optioner. Wallenius Wilhelmsen har tecknat ytterligare fyra optioner på fartyg i Shaper-serien, en klass med PCTC-fartyg som byggs med metanoldrift och som förbereds för ammoniak.
-
Order. Svensknorska biltransportjätten Wallenius Wilhelmsen har beslutat att utnyttja optioner för att bygga ytterligare fyra PCTC-fartyg i den nya Shaper-klassen.
-
Attacker och motattacker. Huthirebellerna fortsätter att angripa handelssjöfarten i Röda havet och ett 20-tal rederier styr nu sina fartyg runt Godahoppsudden. Samtidigt har den USA-ledda militära koalitionen framgångsrikt motat flera attacker.
-
Störning. Svår torka skapar trafikstockning i Panamakanalen då antalet fartygspassager begränsas. Läget väntas bli värre den närmaste tiden och påverkar rederier som Wallenius Wilhelmsen och Stena Bulk.
-
Beställning. Det norska rederiet Wallenius Wilhelmsen har tecknat avtal om upp till tolv bilfartyg för metanoldrift. Det första fartyget ska levereras under andra halvan av 2026.
-
Testsegel. Genom att sätta ett vingsegel på ett existerande roro-fartyg kan bränsleåtgången minskas med 7–10 procent. Det menar Oceanbird, som under 2024 ska genomföra ett fullskaligt test ombord på Wallenius Wilhelmsens fartyg Tirranna.
-
Vindteknik. Wallenius Wilhelmsen med projektpartners får 9 miljoner euro i stöd från EU-fonden Horizon Europe för att bygga Orcelle Wind, världens första vinddrivna roro-fartyg.