I veckan meddelade det svensk-norska rederiet Wallenius Wilhelmsen att de kommer att utöka storleken på fyra av sina nybyggen i Shaper-klassen från 9.300 till cirka 11.700 CEU (Car Equivalent Unit). Därmed kommer de enligt rederiet att vara de största PCTC-fartygen som någonsin seglat i världen.
– Särskilt designade för våra behov och handelsmönster, förberedda för netto-noll från dag ett, och specialbyggda med betydande skalfördelar, tror vi att de nya uppdimensionerade Shaper-fartygen är en klass för sig, säger Xavier Leroi, EVP & COO Shipping Services på Wallenius Wilhelmsen i ett pressmeddelande.
Lämpade för framtiden
Liksom övriga fartyg i serien kommer de fyra uppdimensionerade versionerna att byggas i Kina på varvet China Merchants Jinling Shipyard Co Ltd.
– Genom att ge betydande besparingar på bränsle och utsläpp jämfört med den nuvarande flottan och med både oöverträffad kapacitet och den högsta rampstyrkan i orderboken är dessa fartyg verkligen lämpade för framtiden, säger Xavier Leroi i pressmeddelandet.
Blir redo för metanoldrift
De större versionerna av fartygen kommer att levereras i slutet av 2027, enligt rederiet och kommer att ha samma teknik som de övriga fartygen i Shaper-klassen, så som dual fuel-motorer, byggas för metanoldrift och ett omfattande fokus på energieffektivitet, säkerhet och besättningens arbetsmiljö.
– Detta är mycket välkommet eftersom vi nu ytterligare förbättrar vår lastkapacitet, bränsleeffektivitet och serviceerbjudanden. Dessa möter de framtida behov som våra kunder uttrycker”, säger Pia Synnerman, EVP & CCO på Wallenius Wilhelmsen.
De första Shaper-fartygen kommer att börja levereras från andra halvan av 2026.