Wallenius Wilhelmsen beställer ytterligare två fartyg och utökar storleken på två tidigare beställda, vilket gör att totalt 14 fartyg är beställda i Shaper-klassen.

Fotograf: Wallenius Wilhelmsen

Kategori: RoRo

Wallenius Wilhelmsen fortsätter att skala upp

Svensk-norska Wallenius Wilhelmsen utnyttjar en option för att bygga ytterligare två 11.700 CEU metanol dual-fuel Shaper-klassfartyg. Samtidigt ökar de kapaciteten på två tidigare ordrar.

I september i år meddelade Wallenius Wilhelmsen att de kommer att utöka storleken på fyra av sina nybyggen i Shaper-klassen från 9.300 till 11.700 CEU (Car Equivalent Unit). Det gör dem till de största PCTC-fartygen som någonsin byggts i världen.

Bygger två och skalar upp två

Nu meddelar Wallenius Wilhelmsen att de utnyttjar deklarerade optioner för att bygga ytterligare två 11.700 CEU Shaper-fartyg. Dessutom har rederiet beslutat att utöka två av de tidigare beställda 9.300 CEU-fartygen till 11.700 CEU, vilket innebär att det totala antalet uppdimensionerade Shaper-fartyg kommer till åtta.

– Att utnyttja våra möjligheter och ytterligare storskaligt öka Shaper-klassfartygen passar perfekt med Wallenius Wilhelmsens ambition att nå nettonollutsläpp. Fartygen är förberedda för nettonollutsläpp och framtida bränslen redan från dag ett och kommer att minska bränsleförbrukningen och utsläppen avsevärt, säger Xavier Leroi, VP & COO Shipping Services på Wallenius Wilhelmsen i ett pressmeddelande.

Totalt 14 fartyg i beställning

De två optionerna som rederiet nu utnyttjar är en del av de fyra tidigare annonserade optionerna som rederiet haft hos varvet. Fartygen har förväntad leverans under andra halvan av 2028. Rederiet innehar dessutom två optioner för fartyg med leverans under andra halvan av 2025.

Enligt pressmeddelandet har nu Wallenius Wilhelmsen totalt 14 Shaper-klassfartyg i beställning, åtta med kapacitet på 11.700 CEU och sex stycken med kapacitet för 9.300 CEU.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.