Det var i augusti ifjol som Wallenius Wilhelmsen offentliggjorde att de lagt en order på fyra PCTC-fartyg (pure car truck carrier) med option på ytterligare åtta fartyg vid det kinesiska varvet Jinling Shipyard (Jiangsu). Rederiet kallar serien för Shaper-klassen, fartyg som sägs vara nästa generations fartyg och som byggs med metanoldrift.
Beställer ytterligare fyra
Nu står det klart att Wallenius Wilhelmsen valt att utnyttja optioner för ytterligare fyra fartyg i serien, vilket betyder att rederiet har beställt totalt åtta fartyg i Shaper-klassen från Jinling Shipyard. Rederiet har dessutom ytterligare option kvar.
Fartygen kommer att ha kapacitet för 9.300 CEU och byggs för dual fuel-drift med metanol. De kommer också att vara förberedda för drift med ammoniak, vilket ska kunna användas när ammoniak blir tillgängligt och kan användas till säkert sätt.
– Tillsammans med våra kunder är vi fast beslutna att forma vår bransch ytterligare och accelerera mot nettonoll. Dessa nya fartyg är en viktig del av den resan, säger Xavier Leroi, EVP & COO Shipping Services på Wallenius Wilhelmsen i ett pressmeddelande.
Första kommer 2026
Det första fartyget i serien har planerad leverans under andra halvan av 2026. De fyra ytterligare fartygen under de deklarerade optionerna kommer att levereras mellan maj och november 2027. Fartygen har designats av Deltamarin i nära samarbete med rederiets nybyggnadsteam.