Arkiv

  • Årsrapport. År 2023 blev ett framgångsrikt år för Trelleborgs hamn, det trots omvärldsläget med krig, inflation och höjda räntor. Bland annat slogs all time high för antalet personbilar i hamnen. 

  • Satsning. Polska rederiet Unity Line har förlängt sitt avtal med Trelleborgs hamn med fem år. Samtidigt meddelar rederiet att de i januari sätter in ett större fartyg på linjen till Swinoujscie och dessutom satsar på nybyggen.

  • Tågfärjor. Tågfärjorna mellan Trelleborg och Tyskland är enligt infrastrukturministern viktiga ur ett bredskapsperspektiv och som redundans vid störningar på Öresundsförbindelsen. Därför har regeringen nu gett Trafikverket i uppdrag att föreslå åtgärder för att säkra trafiken.

  • Trafikstart. Söndagen den 2 april gjorde katamaranen Skane Jet från tyska rederiet FRS Baltic premiär på linjen mellan Trelleborg och Sassnitz, vilket betyder en återstart av klassiska Kungslinjen.

  • Resultat. Antalet passagerare som reste till eller från Trelleborgs hamn ökade under förra året. Även mängden lastbilar och trailertrafik har under perioden 2020–2022 ökat med nästan 11 procent.

  • Hamnbyte. Det tyska rederiet FRS Baltic har beslutat att byta hamn i Sverige för sin trafik med katamaranen Skane Jet från Sassnitz. Rederiet byter Ystad mot Trelleborg, vilket betyder att klassiska Kungslinjen som lades ner år 2020 nu återuppstår.

  • Återhämtning. För Trelleborgs Hamn blev 2021 ett rekordår när det kommer till antalet hanterade lastbilar och trailers, det skriver hamnen i ett pressmeddelande. Dessutom har andelen intermodala transporter ökat med nära 30 procent.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.