Näringsliv. Försäljningar av fartyg blev en räddning för rederiet Concordia Maritime när marknaden för tanksjöfart kraftigt förändrades. Det säger vd Erik Lewenhaupt i en intervju om bolagets strategi de senaste åren.
Arkiv
-
-
Aktier. Efter att investeringsbolaget Stena Sessan nu innehar mer än 90 procent av aktierna i Concordia Maritime har man beslutat om avnotering från börsen.
-
Försäljning. Concordia Maritime har ingått avtal gällande försäljning av produkttankfartygen Stena Premium och Stena Progress. Efter försäljningen består rederiets flotta av enbart ett fartyg, Stena Polaris.
-
Försäljning. Concordia Maritime säljer produkttankfartyget Stena Penguin till en europeisk köpare. Samtidigt öppnar bolaget upp för affärsmöjligheter inom nya segment.
-
Resultat. Bokslutskommunikén som Concordia Maritime presenterade under torsdagen visar ett starkare årsresultat för bolaget.
-
Försäljning. Concordia Maritime har ingått ett kontrakt om försäljning av produkttankfartyget Stena Paris på 65.000 dwt, byggt 2005.
-
Fartygsförsäljning. I linje med ett tidigare bankavtal har nu Concordia Maritime ingått kontrakt om försäljning av P-MAX-fartyget Stena Perros.
-
Vd-byte. Den 1 januari 2022 genomförs ett vd-byte inom Concordia Maritime. Nuvarande vd Kim Ullman önskar gå i pension och Stena Lines hållbarhetschef Erik Lewenhaupt tar över rollen.
-
Stödåtgärder. Stena Sessan garanterar Concordia Maritime tidsbefraktning av tio P-Maxar. Rederiet har därmed säkrat stabila intäkter de närmsta åren och lättnader i lånevillkoren från sina banker.
-
Ökad konsumtion. Starkare delårsresultat för Concordia Maritime trots volatil marknad med både höga och fallande rater.