Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö | Passagerarsjöfart

Wärtsilä-skrubbrar till Stena Line-fartyg

Stena Line låter installera inline-skrubbrar på ropax-fartygen Stena Transit och Stena Transporter.

De skrubberanläggningar som Wärtsilä levererar till Stena Transit och Stena Transporter är slutna system (closed loop) av inline-typ. Installationen sker under fjärde kvartalet 2015 och första kvartalet 2016.

Inline-skrubbern har utvecklats främst med tanke på ropax-fartyg och kryssningsfartyg och är tänkt att kunna installeras på samma plats som en befintlig ljuddämpare.

– Den är smalare och lite längre och lättare att installera, men den är inte riktigt lika effektiv som den traditionella skrubbern, förklarar Britt-Mari Kullas-Nyman, direktör för efterinstallation av miljölösningar på Wärtsilä.

Inget venturirör 

Britt-Mari Kullas-Nyman säger att standardmodellen av skrubber har ett venturirör på sidan där avgaserna leds in och även bypass och därför blir mer skrymmande.

– Man får en effektivare rening, men venturiröret tar mycket plats.

Inline-enheten saknar venturirör. Det behövs heller ingen bypass eftersom den kan köras torr.

Wärtsilä uppger att detta är den första beställningen av ett slutet inline-skrubbersystem, eftersom inline-alternativet tidigare endast var tillgängligt för ett öppet system (open loop).

Enklare installation

Att minimera den tid fartygen är ur trafik är viktigt för Stena Line.

– Vi är speciellt glada över inline-alternativet när vi efterinstallerar skrubbrar. Det innebär att installationen går snabbare och fartygen kan tas i bruk med minsta möjliga försening, säger Bjarne Koitrand, teknisk direktör på Stena Line.

Stena Transit och Stena Transporter går i trafik för Stena Line mellan Hoek van Holland i Nederländerna och Killingholme i Storbritannien.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.