Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart

Stena Line i stort sparpaket

Stena Line ska spara upp emot 1,5 miljard till 2015 för att kunna generera vinst. Hur många av de tusentals anställda som får gå är oklart.

Stena Line har haft problem med lönsamheten under flera år och i fjol landade förlusten på 265 miljoner. I det stora besparingsprogrammet som satts in framkommer nu att bolaget vill spara mellan 1–1,5 miljard fram till 2015. Enorma pengar och 10-15 procent av den totala omsättningen på 10 miljarder årligen.

Frakt och lägre biljettpriser

– Besparingsåtgärderna består av många delar; alltifrån hur vi opererar fartygen till tidtabeller för att minska bränslekostnaderna till effektiviseringar på landsidan. I förra veckan meddelade till exempel Stena Line i Irländska sjön att cirka 70 tjänster inom port operations är övertaliga. Vi ser givetvis över personalsidan för hela organisationen men jag varken kan eller vill prata om hur många tjänster det totalt kan röra sig om, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig Stena Line, till Sjöfartstidningen.

Stena Line ska också, bland annat, öka sitt fokus på fraktsidan och konkurrera med lågprisflygen på passagerarsidan.

– De stora intäkterna finns på frakt. När det gäller passagerarsidan gäller det att få konkurrenskraftigare biljettpriser för att öka resandedelen, dessa kan finansieras genom olika besparingar.

Stena Line kommer ”snart” att presentera närmare detaljer om besparingsåtgärder och satsningar.

Många linjer och fartyg

I en intervju för drygt ett år sedan med Sjöfartstidningen medgav Stena Lines vd Carl-Johan Hagman att det råder en mycket tuff marknad för linjesjöfarten och Stena Line, framförallt på utbudssidan. Många vill dela på kakan.

– Vi har sett en positiv trend för både produkttank och råoljetank. Men vi behöver bättre lönsamhet i Stena Line och där har vi satt in ett åtgärdsprogram som löper. Vi behöver inte vara så bekymrade över efterfrågan, däremot utbudet. Vi har ju haft en tendens, speciellt på roro-sidan, att bygga sönder våra marknader. Det är många som pekar på en svag marknad men man ska komma ihåg att vi inom flera segment har högre volymer i dag än peak 2008.

Stena Line driver idag 22 färjelinjer i Skandinavien, Storbritannien och Baltikum. Totalt har man 38 fartyg i trafik och cirka 6.000 anställda.

Kommentarer

  • Anonym

    Tråkigt för alla inblandade men tydligen behövligt. Det behövs nog bli bättre konstnadskontroll inte minst i fartygen. Som jag fattat det gör fartygen sin egna beställningar med lite koll från landorganisationen osv. Man har sina egna kontaker med leverantörer etc. Kan lätt bli tokigt. Utan att veta tycks finnas duktigt mycket besättning i alla fall i de svenska fartygen inte minst på befälssidan. Hur många timmar/dagar jobbar en skeppare/cheief i t.ex. Danica eller Scandinavica? Hur ser det ut i resten av flottan? Frågan är hur man ska dra ihop 1-1,5 miljard. Sparka folk räcker inte, nedstängning av linjer ja, försäljning av fartyg ja, omförhandling/bortförhandling av alla specialavtal på personalsidan ja, starkare grepp om fartygen ja, voyage optimisation ja.
    Vidare känns det som man behöver fundera över både fraktbiten, vad har man för kontraktstäckning osv. Passagerarsidan; det måste finnas ett mervärde att ta Stena till Kiel osv. Vad gör Silja/Viking etc som Stena inte gör osv frånsett att man går via Åland dvs.

  • Sednatho

    Det är väl för tusan inte i ombordorganisationen o deras arbetstider, som man finner orsaken till de stora förlusterna..? Det är nog dålig affärsmässighet, som numera råder bland ledningen o högre chefer i land..! Duktigt mycket folk nöter kontorsstolar, kör tjänstebilar, har tjänstemobiler osv för att bara nämna några utgifter, o som till syvende o sist vårt duktiga sjöfolk skall dra in! Landorganisationen kan säkert bantas rejält och för pengarna man sparar, föreslår jag att man anställer en handfull Danska shippingfolk, till att göra affärer o skaffa nya kunder! Danskarna tillhör världseliten inom sjöfartssektorn samtidigt som dom är tuffa i förhandlingar om kunder! Svenska rederier har tappat framtidsvyerna nästan helt..

  • Anonym

    Var så lugn, folk lär få gå från landorganisationen, det blir omorganisation osv om man ska få ordning. Vad jag vet har skeppare och chief i de svenska fartygen tjänstebil, vet dock inte om det är så på alla fartygen, kan undra vad det är bra för. Nog får man kolla både iland och på sjösidan hur man kan spara. Danskar i ledningen hade resulterat i färre iland OCH ombord illa kvickt av en enkel anledning , man är helt enkelt vassare och har inte låst fast sig i gamla banor. Håller med första, nog gör det viss skillnad att ha två skeppare istället för fyra på ett fartyg om alla ska ha full lön. Alla får väl dra sitt står till stacken? Kanske tur att det inte är dansk flagg på Danica..
    Kolla hur det gick med Broström, ett år efter övertagandet var man halva personalstyrkan på kontoret, folk utbytta i fartygen, omflaggning osv. Till slut flyttade man kontoret till Danmark och nu är tydligen Broström vassare på marknaden vad det gäller befraktning m.m.

    • Anonym

      Tjänstebilarna har en mycket viktig fördel; Det är en skattefinansierad löneförmån. Bättre affär för både anställd och företag att hålla med bil än att betala en högre lön.

      • Förnamn och efternamn…

        Tveksamt om du räknar in värdeminskning på bilen när den ska säljas om leasad (restvärde). Innan den ”kostanden” är medräknad så är det som du säger. Om det vore så att det alltid är lönande att ge den anställda en bil så hade man alltid erbjudit det. Uppe på detta är att bolaget normal betalar din privata bensin/diesel som du sedan blir förmånstaxerad för. Uppe på detta kommer trängselavgifter etc. Det är mer en ”neutral lösning” för företaget, dock en förmån för löntagaren.

      • Anonym

        Troligtvis så kan vederbörande inte skattereglerna för förmånsbil det är alltid någon som belastas

        • Förnamn och efternamn…

          Förmånsbil är inget som är skattefinansierat. Företaget får varje månad en leasing kostad som ska betalas, bil, bensin, verkstad, trängselavgift, skatt etc. Detta betalar företaget på faktura normalt med avdragsrätt. Vedebörande får sedan det fastställda förmånsvärdet på toppen av sin lön inkl körda privat mil (drivmedelskostnad), därav blir det fördelaktigt för många privatpersoner då man i princip bara betalar halva förmånen via höjd skatt på bruttobeloppet.

          • Anonym

            Visst skattefinansiera förmånsbil,innehavare blir inte förmånsbeskattade för fri parkering betalar ingen trängsel avgift, så goddag yxskaft!

            • Anonym

              Arbetsgivaren betalar dina trängselavgifter det är nog just det som ovanstående menar…så goddag yxskaft 😉 läs vad han/hon skriver, du är lite för snabb på avtryckaren. Skilj på vederbörande och företag.

  • anonym

    En bunkerbåt gjorde bunkring på rivöfjorden en helg , besättningen bestod av endast skepparen ,
    Man kunde inte få tag på ersättare för sjuk besättningsman.
    på måndagmorgon när redrikontoret vaknade till liv frågade befraktaren skepparen hur det gått i helgen, han svarade att det gick bra, men att en sak är helt säkert , mindre än en man går inte.
    Ett företag måste väl hela tiden se över vad man kan förbättra , men än en gång man måste jämföra koddar med morötter , det som gick på bunkerbåten går kanske inte är gångbart i stena lines färjor , och tänk om man skulle börja ge sej på en branch utifrån allt man hört .
    Sjöfarten är starkt reglerad av synnerliga skäl , dessa måste beaktas innan man kan ändra något.

  • Anonym

    Det är skillnad att dra något till sin excess som nedan mot att ha en balanserad approach i ett företag och göra det bästa av det. Ett företag är inte en social klubb där politik övertygelse kan färga vad som ska göras om det inte så är från ägarens sida. Dock ska saker och ting vara gjort enligt avtal, lagar och fair på alla vis. Fortfarande, fyra skeppare på ett fartyg speglar kanske en del varför det ser ut som det gör. Än om det är land där roten till orsaken ligger.

  • Anonym

    Nu måste man ju också ha en nyanserad bild av vad det är man pratar om för ”onödiga kostnader” osv.
    Tex är såvitt jag vet anledningen till fyra befälhavare på några färjor att man inte klarar vilotidsreglerna annars. Alternativet skulle ju vara att styrmän kör helt själva och kapten sover sig igenom ett hamnanlöp vart dygn men det tror jag inte Stena vill se ens själva.
    Vad gäller saker som telefoner och bilar som nämnts av tidigare insändare är det nog inte alla av dom som har det som tycker det är bra ens! Tjänstetelefon innebär ju tex att man är tillhanda för tjänst dygnet runt! Det brukar dom flesta företag kunna utnyttja väl.

    • Förnamn och efternamn…

      Vore intressant att få reda på årsarbetstiden för en skeppare på Danica. Tror inte det har med vilotid att göra då skulle man inte ens stå i ett par dagar ombord beroende på att man jobbat för många timmar på en för kort period.

  • Jan-Erik Mehtola

    Många anonyma här. Vågar ni inte stå för vad ni säger?

  • Anonym

    Vad är din egen uppfattning Jan-Erik Mehtola i fallet..? Mer än att folk skriver anonymt.

  • Jan-Erik Mehtola

    Att den närmaste tiden kommer bli väldigt intressant. Är själv stenaanställd.

  • annonym

    En kille på ett rederikontor kanske börjar 09.00 och slutar 16.00 och ledig lördag söndag ,helgdagar och semster mm,det blir inte så många timmar jämfört med någon befattning
    ombord,i stena finns det nästan ingen som jobbar mindre än 12 timmars dag och skepparna jobbar i regel mer ,på alla båtarna ,annars hade inte detta scenario varit möjligt.
    och som ni kanske kan räkna ut så är det inte så lång resa mellan trubaduren och angöringsbojen i fr.hamn ,det är nästan omöjligt att säja vad som är arbetstid och inte på denna rutten för en skeppare.

  • Ca

    Stena line blöder pengar år efter år efter år. den nya vdn har nu börjat röja upp. Självklart kommer de största besparingarna göras på fartygen. Att ha 3 besättningar är ju inte försvarbart. Punkt slut. Jag är själv sjöman och förstår att man försvarar detta men i grunden är det ju sinnesjukt. jag tror att minst 30 % av de ombordställda för gå så fort som möjligt. Stena Carisma och eventuellt något mer fartyg kommer säljas. Kanske blir det DIS flagg osv.

    Fungerar det inte med vilolagen får man göra om turlistan, flagga DIS, sälja osv. Rederiet måste ju gå med vinst. det är ingen välgörenhet. Hur i helvete kan man argumenetera för att det är försvarsbart att jobba 10 dagar och vara ledig 20 när företaget går back över 200 miiljoner varje år.

    Trevlig helg !

  • annonym

    Även om man tog bort avtalsdelen vad gäller arbetstidsförjortning och strikt följer arbetstidslagen
    så skulle det ändå generera en massa övertid och vederlag,och vad det gäller vilotidslagen så spricker det väl i alla fartyg i hela europafarten,man har ett problem här.

  • Ca

    Över TUSEN miljoner skall sparas på 12 månader. Detta på Stena line inte stena ro-ro eller bulk eller metall osv. Detta kommer att ske. Problem med vilotidslagen övertid osv kommer inte vara ett problem. Försök se det ur redarens syn. Han kommer spara dessa pengar genom att sparka folk, sälja båtar dra in turlistor osv. Kanske lägger ner hela stena line om han måste. Missförstå mig rätt, jag tror inte stena lines kommer läggas ner. Dock kommer det sparas sjukt mycket pengar och avtal osv kan naturligtvis inte stoppa detta.

  • annonym

    Allt är möjligt men ingenting är säkert ” rumänskt ordspråk ” Stena line brukar kunna hantera dessa frågor.vi tror att man ser över vad som kan göras .men än en gång,det är inte lätt att sova ut mellan trubaduren och fr.hamns angöringsboj.Man måste ibland böja sej för fakta.
    Och det blir inte mycket sömn för våra kollegor i tankbåtar i europafart när man sitter på bryggan under tankrengöringar ,in/ut hamnar,trafikerar i tungt trafikerade områden .
    Det finns regler och ett pris på allt ,och olika förhållanden och förutsättningar för att kunna göra ett gott arbete i sin roll som befälhavare,vi lever i en föränderlig värld och vi vet att kontinuitet och många säkra avgångar och turtäthet är ett av våra viktigaste incitament till framgång i vår branch.Vi arbetar i ett företag som vet vad ordet Intigritet betyder ,det skulle inte fungera att inte ha en hög ambition att leva upp till omvärldens krav och regler i stena line.

  • Anonym

    Kör med fast lön (justerad) i fartygen som man gör i de flesta rederier idag vad det gäller befäl. Slopa alla/de flesta specialvatal som har kommit till av olika anledningar, läs ingen som vill ta strid med facket/interna medarbetare med hög facklig ställning osv. Nog för att saker och ting ska vara rätt och riktigt vad det gäller lagar och avtal, men det går det inte att ha Stena Line med svenskflaggade fartyg som en utopi inte likt något annat bolag som också kämpar under rådande omständigheter. Det måste finnas en balans.

  • Anno nym

    Storsjöavtal, färjeavtal,EU-avtal.TAP-avtal,Internationaliseringsavtal.skärgårdsavtal,Fasta justerade avtal och 2000-avtal. Man har verkligen lyckats att spittra kollektivavtalets andemening.Dåligt skött av Fack och rederinäring.Det går väl knappast att få byxorna längre ner.
    Åtminstone facket kan ju ställa sej frågan ? Vem drar fördel ? Jag tycker varken fack eller rederiförenigen längre är trovärdiga,man borde sätta sej ner och justera avtalens mängd till att börja med ,men det är klart ,det finns ju snart bara stena line kvar som är en part att förhandla med i rederiföreningen ,de flesta sitter ju bara med och gör det som rederiferingens syfte är .
    Att syssla med lobbying,och facket verkar inte ha fattat detta .För det måste ju finnas balans.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.