Om det pågående testet på Stena Scanrail med metanol som bränsle faller väl ut kommer Stena Line att gå vidare med konvertering av färjor för metanoldrift. Först ut blir så fall Stena Germanica erfar Sjöfartstidningen.
Testanläggningen på Stena Scanrail ingår i projektet Spireth där också Wärtsilä, Lloyds’ Register, SSPA, Scandinaos, Methanex och Haldor Topsoe deltar.
Stena Line presenterade nyligen projektet för IMO i samband med underkommittén Bulk Liquid and Gases session i London. Sverige lade då också fram ett förslag om att metanol skall inkluderas tillsammans med LNG i IGF-koden som reglerar säkerheten för fartyg som utnyttjar gas eller andra bränslen med låg flampunkt.
Metanolprojektet kommer att redovisas närmare i samband med ett seminarium den 21 mars i Sjöräddningssällskapets lokaler i Göteborg då Effshipprojektets slutrapport presenteras.
Kommentarer
Anonymous
Ett mer realististiskt projekt,än gasdrift.. Bra jobbat STENA..!!
Sverker
Ännu mer intressant är vart man får metanolen ifrån?
Det finns verklig potential i detta, om Stena slår sig ihop med projektet Värmlandsmetanol, med gamle miljökämpen Björn Gillberg i spetsen.
Per
Jag tycker detta är ett intressant initiativ och min magkänsla säger att för en sådan färjerutt som Göteborg-Kiel kan ett bra distributionsnät hyfsat enkelt skapas.