Klimatplan. Stena Line ökar takten i arbetet för att bli fossilfria och presenterar en plan för att minska sina koldioxidutsläpp med 30 procent fram till 2030.
Nyheter
-
-
Statistik. Första kvartalet i år har inneburit en kraftig minskning i såväl passagerar- som laststatistiken för Tallink Grupp.
-
På drift. Nederländskt lastfartyg driver redlöst på Norska havet efter att besättningen evakuerades på måndagen.
-
"Saimax". Meriaura Group tar fram ett koldioxidneutralt sjötransportkoncept för inre vattenvägar
-
Förseningar. Bil- och passagerarfärjan Aurora Botnia kommer att levereras till Wasaline i juni istället för maj. Det meddelade rederiet under onsdagen.
-
Nybyggen. Under tisdagen levererades den isförstärkta bogserbåten Svitzer Embla till Svitzer. Nu väntar resan hem till Göteborg.
-
Omflyttning. Stena Line ökar tillfälligt kapaciteten på sin linje mellan Travemünde och Liepaja genom att sätta in svenskflaggade Stena Vinga. Det i väntan på nya fartyg på linjen.
-
Suezkanalen. Göteborgs Hamn och APM Terminals erbjuder rederier att komma direkt till Göteborg för att mildra den trängsel som uppstått efter stoppet i Suezkanalen.
-
Eldriven pendelbåt. Candela P-30, som är under utveckling, uppges kombinera lång räckvidd med hög fart.
-
Grundstötning. Under måndagseftermiddagen kunde containerfartyget Ever Given komma loss från platsen för grundstötningen i Suezkanalen.
-
Coronakrisen. Stockholms Hamnar och Visit Stockholm ansöker om EU-bidrag för att stötta färjenäringens möjligheter till en snabbare och grönare återstart efter pandemin.
-
Biobränsle. Bland annat återanvänd friteringsolja blir råvara för marint biobränsle.
-
Grundstötning. Hela världens blickar riktas just nu mot situationen i Suez där Ever Given blockerar kanalen. Både Wallenius Wilhelmsen Ocean och Stena Bulk har fartyg som sitter fast och de överväger nu alternativa vägar.
-
Resultat. Trelleborgs Hamn AB levererar ett resultat på 50,1 miljoner kronor efter finansiella poster för 2020.
-
Sjöfartsforskning. Under torsdagen lämnades den nationella agendan för sjöfartsforskning och -innovation, NRIA Sjöfart 2021, över till näringsminister Ibrahim Baylan (S).
-
Kortsjö. En ny terminalservice kommer snart att öppna i Göteborgs hamn avsedd för kortsjötrafik och intraeuropeiska containertransporter.
-
Suez. Två dygn efter grundstötningen i Suezkanalen av det 400 meter långa containerfartyget Ever Given är all fartygstrafik fortfarande stoppad.
-
Statistik. Göteborgs hamn fortsätter att växa. Hamnen ökade sin marknadsandel med en procentenhet förra året jämfört med 2019. Det skriver hamnen i ett pressmeddelande.
-
Nybygge. Under måndagen genomfördes steel cutting av det nya bulkfartyg som Berndtssons Rederi AB beställt från Kina.
-
Tema isbrytning. Det är angeläget för hela Sverige att isbrytarflottan förnyas. Det ansåg flera politiker under ett webbinarium om nya isbrytare.
-
På plats. Under tisdagen kom Barken Viking tillbaka till sitt ordinarie läge vid Lilla Bommen i Göteborg. Det efter att riggen monterats tillbaka efter varvsbesöket i Falkenberg.
-
Årsredovisning. Coronapandemin har dämpat efterfrågan på nya fartygslån. Det konstaterar Skeppshypotek i sin årsredovisning.
-
Fartygsaffärer. Göteborgsbaserade Rederi AB Swedish Bulk har sålt fartyget Swe-Bulk till italienska köpare. Rederiet letar just nu efter ersättningstonnage.
-
Störst. Sandinge Bogsering & Sjötransport utökar flottan med pråmen Bongo.
-
Blir bättre. Tankmarknaden är fortsatt svag men Concordia Maritime förutspår i sin årsredovisning att den successivt stärks under andra halvåret.