Brobyggen. I slutet av förra veckan fattade kommunfullmäktige i Göteborg beslut om att bygga en gång- och cykelbro över älven. Beslutet förväntas få liten påverkan för sjöfartens passage, men kan få stora konsekvenser för älvtrafiken.
Nyheter
-
-
Pris. Besättningen på bil- och passagerarfärjan Amorella tilldelas det finländska sjösäkerhetspriset Sea Sunday.
-
Branschråd. Kundnöjdhet, pandemins påverkan, fjärrlotsning och kompetensförsörjning var några av ämnena som avhandlades när Sjöfartsverket arrangerade ett temabranschråd om lotsning.
-
Milstolpe. Efter en sju veckor lång resa från Asien har nu världens största civila sjukhusfartyg, Global Mercy, anlänt till Europa och Antwerpen i Belgien. Där väntar nu sex månaders utrustning.
-
Rapport. Trafikverket föreslår att staten i framtiden ska äga de fartyg som opereras i färjetrafiken till Gotland, och att driften upphandlas.
-
Estonia. En privat estnisk utredning ska undersöka vraket och intervjua överlevande från Estoniakatastrofen.
-
Sjöfartspolitik. Att de svenskflaggade fartygen blir fler och att öka klimatnyttan genom överflyttning av gods från väg till tåg och sjö, det är två av de viktigaste sjöfartsfrågorna enligt S-gruppen i trafikutskottet.
-
Tågfärjor. Det statligt ägda transportföretaget Green Cargo har beslutat att inte längre använda sig av Stena Lines tågfärjor som går mellan Trelleborg och Tyskland. Det har skapat en växande oro för järnvägsfärjornas fortsatta existens som alternativ till Öresundsbron.
-
Miljöteknik. Stena Lines arbete med att använda artificiell intelligens för att optimera färjornas bränsleförbrukning fortsätter. Senast i raden att få AI-assistenten Stena Fuel Pilot är Stena Nordica mellan Karlskrona och Gdynia.
-
Förslag. International Chambers of Shipping (ICS), som representerar världens nationella rederiföreningar och över 80 procent av världshandelsflottan, har tagit fram ett omfattande förslag till IMO om ett internationellt system för en koldioxidavgift för utsläpp från sjöfarten.
-
Första halvåret. Stena AB redovisar fortfarande förlust, men resultatet är avsevärt bättre än motsvarande period 2020.
-
Glädjebeskedet. Tisdagens besked från regeringen om att många av de kvarvarande restriktionerna kommer att lyftas i slutet av september, gör att även flera av passagerarrederierna jublar.
-
Importstål. Importen av stålråvara från Asien via Halmstad har ökat mycket det senaste året.
-
Gick back. Ett fel i systemet som kontrollerar stigningen på propellerbladen var orsaken till bil- och passagerarfärjan Amorellas bottenkänning i Ålands skärgård i september 2020.
-
Statistik. Totalt reste 53 procent fler passagerare med färjor till svenska hamnar under det andra kvartalet 2021 jämfört med samma kvartal 2020. Det visar ny statistik från Trafikanalys.
-
Satsning. Regeringen satsar ytterligare 82,6 miljoner kronor på renoveringar av Göta kanal.
-
Proposition. Regeringen föreslår att Sjöfartsverkets får ökade anslag de närmaste åren. – Det kommer stärka sjöfartens konkurrenskraft och attraktivitet samt skynda på omställningen av hela transportsektorn, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
-
Goda resultat. Implementeringen av energimätningssystemet Blueflow Energy Management är nu slutförd hos Trafikverket Färjerederiet.
-
Konsekvensutredning saknas. Drivkraft Sverige anser att sjöfartens omställning kan bromsas in om grödbaserade biodrivmedel inte får räknas mot den föreslagna europeiska kvotplikten.
-
Avtal. TT-Line och Trelleborgs Hamn AB har tecknat ett nytt avtal på tio år.
-
Remiss. Från årsskiftet väntas höjningar av farleds- och lotsavgifterna. Det framgår av ett förslag från Sjöfartsverket.
-
Såld till Kina. Concordia Maritime säljer två IMOIIMax-fartyg och gör en förtjänst på 45 miljoner kronor på affären.
-
Premiär. För allra första gången någonsin anlöpte fartyget Hanseatic Spirit i dag Göteborgs Hamn. Enligt tradition hölls en plakettceremoni för att markera händelsen.
-
Logistik. APM Terminals Gothenburg tog emot fyra extraanlöp förra veckan. Det var en konsekvens av bland annat störningar i den globala värdekedjan, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
-
Premiär. Under måndagen invigdes Gotlandsbolagets nya färjelinje mellan Nynäshamn och Rostock. Närvarande i terminalen i Nynäshamn var bland annat miljö- och klimatminister Per Bolund (MP). Bolagets vd Håkan Johansson ser stora miljövinster med satsningen.