Smart fartyg. Fure Vinga är det första BV-klassade fartyget som har tilldelats en komplett svit smarta klassnoteringar.
Nyheter
-
-
Gustaf B. Thordéns Stipendiestiftelse har i år delat ut 60 stipendier till sjöfartsstudenter i Finland och Sverige.
-
Nya isbrytare. Finansieringen av nya isbrytare tas upp i samtliga följdmotioner till regeringens infrastrukturproposition.
-
Flaggbyte. Stena Line förhandlar just nu med sjöfartsfacken om att genomföra ett byte från svensk till cypriotisk flagg på Stena Vision. Dock menar rederiet att det inte är fråga om uppsägningar.
-
Prisregn. Förra årets belöningshögtid ställdes in på grund av pandemin. I år valde Stiftelsen Sveriges Sjömanshus att slå ihop högtiderna för 2020 och 2021 i ett digitalt evenemang.
-
Covid-19 ombord. Fure Vinga är långt ifrån det enda fartyget som anlöpt Sverige med coronasmitta. I majoriteten av fallen har det gått att lösa besättningsbyten, men frågan om karantänboende är problematisk.
-
Coronaviruset. Kort efter att Furetank fått hem nybygget Fure Vinga till Sverige drabbades fartyget av ett coronautbrott. Några få fall blev till en två veckor lång mardröm eftersom rederiet inte kunde hitta karantänboende för de smittade.
-
Inre vattenvägar. I slutet av maj inleds containertrafik på Mälaren med ett tyskt EU-klassat inlandsfartyg.
-
Debatt. ”Vi beklagar att regeringen inte verkar se hur viktigt detta är”, skriver riksdagsledamöterna Magnus Jacobsson (KD) och Hampus Hagman (KD) om finansieringen av nya isbrytare.
-
Evenemang. Det är bra att ”börja i det lilla” när man talar jämställdhet. Det var ett av budskapen på Vågrätts öppna branschmöte den 3 maj.
-
Rödvit blir blåvit. Viking Lines nybygge Viking Glory, som inleder trafik under början av 2022 på Åbolinjen, får finsk flagg.
-
Kryssning. Gotland och Österlen blir destinationer som Tallink Silja satsar på i sommar i stället för Helsingfors med kryssningsfärjan Silja Symphony.
-
Säkerhet. I en ny rapport till regeringen föreslår Transportstyrelsen bland annat en ny strategi för svensk sjöfartstillsyn, bättre rapportering av olyckor och internationellt arbete för att höja medvetandet om sociala missförhållanden ombord.
-
Tillträder. Svenska Skeppshypotek har utsett Arne Juell-Skielse till ny verkställande direktör. Han tillträder den första augusti.
-
Frakt. Trafiken med Viking Cinderella på linjen Åbo–Stockholm fortsätter för fraktkunder under maj månad
-
Färjetrafik. Det är inte bara på linjerna till Danmark som Stena Line just nu märker av ett ökat bokningstryck, samma sak gäller även för linjen till Polen mellan Karlskrona och Gdynia.
-
Hamnbygge. Peab har fått uppdraget att bygga den nya containerhamnen i anslutning till Tunadalshamnen i Sundsvall.
-
Kvartalsrapport. Viking Line redovisar en minskad omsättning med 67,2 procent för koncernen första kvartalet 2021, jämfört med samma tid förra året.
-
Ökat resande. Stena Line ser just nu en kraftig ökning av antalet bokningar till Danmark. Nu ser rederiet optimistiskt på högsäsongen.
-
Nya vatten. Northern Offshore Services, NOS, gör nu en satsning på större fartyg. Rederiet har inlett ett samarbete med danska Wilson Offshore kring tekniskt och kommersiellt management för fyra PSV-fartyg.
-
IMO. Sverige kandiderar ännu en gång till en plats i sjöfartsorganisationen IMO:s råd, som är organisationens verkställande organ. Det meddelade regeringen under torsdagen.
-
Kvartalsrapport. Concordia Maritime rapporterar ett av de svagaste resultaten i bolagets historia, –120 miljoner kronor, för första kvartalet 2021. Orsaken är en rekordsvag tankmarknad med mycket låga fraktrater.
-
Årsmöte. Föreningen Svensk Sjöfarts webbinarium bjöd bland annat deltagarna på en intressant inblick i amerikansk sjöfartspolitik.
-
Utökar. För att kunna möta en ökad efterfrågan chartrar nu Wallenius SOL in Transfighter från norska Sea-Cargo. Dessutom utökar rederiet sin trafik med en ny hamn.
-
Färjetrafik. Stena Lines satsning på att återinföra taxfree på färjelinjerna till Storbritannien har blivit en storsuccé, trots sviktande passagerarunderlag.