Björn Garberg.

Fotograf: Magnus Sandelin

Kategori: Folk/företag

Grönt firande av Världssjöfartens dag

För första gången sedan före pandemin kunde Världssjöfartens dag firas med deltagarna på plats. Igår torsdag samlades representanter från sjöfartsklustret på Maritimt Forums seminarium på Stadsmuseet i Göteborg.

”New Technologies for greener shipping” var IMO:s tema för årets Världssjöfartens dag, som firades under torsdagen. Maritimt Forum var huvudarrangör för firandet i Sverige, vilket ägde rum med ett 70-tal deltagare på Stadsmuseet i Göteborg.

– Det är första gången sedan 2019 som vi kan hålla Världssjöfartens dag fysiskt på det här sättet. Visst, det är jättebra att man kan träffas via länk, men det är något särskilt med att träffas fysiskt, sa Maritimt Forums vd Christine Hanefalk i sitt välkomsttal. 

Hon sa att eftersom en förkrossande andel av världshandeln är beroende av sjöfart så är branschens gröna omställning särskilt viktig.

– Det är väldigt mycket som går på båt och så kommer det att förbli så länge mänskligheten finns.

”Finns en genuin vilja”

Svensk Sjöfarts vd Anders Hermansson tog vid och sa att han kan knappt kunde tänka sig ett bättre tema än årets för det svenska maritima klustret. 

– Det är ett kluster där det verkligen finns en genuin vilja att arbeta med hållbarhet, och där rederier såväl som utrustningstillverkare ligger oerhört långt framme. Vi har innovativa företag som i många delar leder utvecklingen. Detta tillsammans med en massa engagerade medarbetare i den här branschen, som varje dag gör sitt jobb och funderar på hur man kan nå lite längre och bli lite bättre, och minska utsläppen lite mer. Det är det som gör att vi är där vi är och kan komma framåt, sa Anders Hermansson.

Den nationella sjöfartssamordnaren, Björn Garberg från Trafikverket, höll sedan ett kort anförande om arbetet med gröna sjöfartskorridorer, ett uppdrag som han fick av regeringen i början av året. Om några veckor ska han redovisa slutsatserna, men han berättade också att uppdraget har blivit förlängt ytterligare ett par år. 

– En viktig del här är att skapa förutsättningar för partnerskap och vara den neutrala part som hjälper till att ta de här initiativen där kanske aktörerna är lite avvaktande. Och jag är helt övertygad om att får vi det här att lyfta på ett par linjer, ja då kommer fler att komma efter, sa Björn Garberg, och förklarade sedan vad arbetet med gröna korridorer kan spela för roll för omställningen:

– Genom att zooma in perspektivet, titta på stråk där det är mycket trafik och gods och på linjer där det finns förutsättningar för samarbeten mellan aktörerna i kedjan, så blir sjöfartens omställning plötsligt väldigt konkret, och det känns också plötsligt väldigt görbart, sa Björn Garberg.

”Inga specialregler för Sverige”

Anders Hansson, avgående moderat riksdagsledamot i Trafikutskottet, pratade om riksdagens arbete för sjöfarten och sa att det kanske allra viktigaste är att ledamöterna förstår sjöfartens oerhört viktiga roll för svensk handel. 

– Det finns en del som inte förstår det. Så det är viktigt att hela tiden framhålla att sjöfarten är grundläggande för svensk ekonomi. Och svensk sjöfart är också internationell sjöfart, så det går inte att sätta specialregler för Sverige utan man måste titta i en större internationell kontext, sa Anders Hansson.

Bland de övriga talarna under eftermiddagen fanns Lars Höglund från Furetank, Christer Bruzelius från Gotland Tech Development AB, Caroline Båth och Claes Fredriksson från Liquid Wind AB, Caroline Ferning, Lighthouse, Jörgen Karlsson från ABB, Ethan Faghani från Cetasol och Per-Erik Larsson från METS Technology AB.