IMO. En båtman, en operativ chef och ett par forskare inom hållbarhet. Talarna på International Day for Women in Maritime på Öckerö berättade om vad de gör inom sjöfarten – och om vitt skilda vägar in i branschen.
Nyheter
-
-
Miljöteknik. Finska VTT har nyligen studerat metanutsläppen från två Wärtsilä 31DF-motorer på Wasalines bil- och passagerarfärja Aurora Botnia. Ny förbränningsteknik kan minska metanutsläppen avsevärt.
-
Rapport. Stabiliserade drivmedelspriser och höjda priser i Gotlandstrafiken och gör att Gotlandsbolaget redovisar ett något förbättrat resultat för första kvartalet 2023 jämfört med föregående år.
-
Dom. Vaktchefen på fregatten Helge Ingstad, som kolliderade med tankern Sola TS 2018, har i norsk tingsrätt dömts till 60 dagars fängelse för sitt agerande vid haveriet.
-
Havsbaserad vindkraft. Regeringen godkänner två nya vindkraftparker till havs. Totalt handlar det om upp till 100 vindkraftverk några mil utanför Falkenberg och Varberg.
-
Fartygsaffärer. Det blev inget besök i Skärhamn för Tjörnbaserade Berndtssons Rederi nybygge Vingaren som levererades så sent som i mars i år. Fartyget har sålts till ett italienskt rederi.
-
Container. MSC har valt att lägga till Halmstad i sin slinga från Antwerpen till Köpenhamn. Första anlöpet sker torsdagen den 1 juni, därefter kommer rederiet till hamnen varje vecka.
-
Bildspel. Sjöfartstidningen besökte världens största kryssningsfartyg, Icon of the Seas, som just nu byggs i Åbo. Se bilderna här.
-
Politik. Vikten av svenskflaggade fartyg och sjöfartens betydelse för försörjningsberedskapen var två frågor som dominerade när riksdagen debatterade sjöfartsfrågor under onsdagen.
-
Bottenrekord. Svensk sjömätning har enligt Sjöfartsverket nått en milstolpe när det gäller lagrade djupuppgifter. Svenska hav har nu mätts på 300 miljarder platser.
-
Skeppsbyggnad. Bygget av världens största kryssningsfartyg, Icon of the Seas, fortskrider i Åbo och i juni kommer fartyget att göra en första provtur. Under onsdagen fick Sjöfartstidningen en unik titt ombord.
-
Sjösäkerhet. Idag förändras ankringsplatserna för handelsfartyg utanför Göteborgs hamn. Det nya upplägget ska enligt Sjöfartsverket passa sjötrafiken bättre.
-
Nybygge. Stena Line investerar i två helt nya hybridfartyg som är specialdesignade för att segla på metanol. Bygget av fartygen som kallas NewMax kommer att påbörjas inom kort och ska tas i trafik i Irländska sjön 2025 på sträckan Belfast-Heysham.
-
Isbrytare. Kungliga Örlogsmannasällskapet höll under tisdagen ett symposium om Sveriges nya statsisbrytare där myndigheter, bransch och försvar deltog.
-
Nybygge. Världens första kommersiella, autonoma, eldrivna passagerarfärja är nu sjösatt och snart på väg till Stockholm. Färjan, som döpts efter Prinsessan Estelle, kommer att trafikera Kungsholmen-Södermalm med start i juni.
-
Förbättringar. 640.000 kronor delar Stiftelsen Sveriges Sjömanshus ut i belöningar under 2023. Alltifrån hjältemodiga räddningsinsatser till barnsliga lakan blev den 4 maj hyllade på stiftelsens belöningshögtid.
-
Piratattack. De sista kidnappade besättningsmedlemmarna på danskägda tankern Monjasa Reformer har släppts efter nästan sex veckor.
-
Hamnaffär. Stena Line fortsätter sin expansion i Östersjön. Rederiet köper nu färjeterminalen i Ventspils, Lettland.
-
Färjetrafik. Just nu förbereder Finnlines för öppningen av en ny linje från Malmö till Świnoujście i Polen. Det bekräftar rederiet i den senaste kvartalsrapporten.
-
Fartygspresentation. Express 5 är den största höghastighetskatamaranen i världen, specialdesignad för trafiken mellan Bornholm och Ystad.
-
Biltransport. UECC startar idag en ny direktlinje mellan Pasajes i Spanien och Cuxhaven i Tyskland. Linjen trafikeras av biltransportfartyget Autostar.
-
Försäljning. Concordia Maritime säljer produkttankfartyget Stena Penguin till en europeisk köpare. Samtidigt öppnar bolaget upp för affärsmöjligheter inom nya segment.
-
Nystart. Wallenius och Greencarrier startar ett gemensamt rederi med namnet Lakeway Link med syftet att sjövägen transportera tung trafik mellan Mälaren och Polen.
-
Resultat. Räkenskapsåret 2022 har präglats av en stark återhämtning och Stena AB redovisar ett sunt positivt resultat för året, skriver koncernen i sin årsredovisning och årsrapport.
-
Flottstatistik. Den svenskregistrerade handelsflottan minskade något mätt i antal, men ökade mätt i bruttodräktighet. Det visar Trafikanalys statistik för 2022.