Mikki Koskinen, vd för ESL Shipping Ltd, tar emot AtoB@C Shippings nybygge Stellamar från indiska varvet Chowgule & Company

Fotograf: AtoB@C Shipping

Kategori: Skeppsbyggnad | Torrlast

Andra nybygget levererat till AtoB@C Shipping

Under fredagen tog AtoB@C Shipping leverans av Stellamar, det andra fartyget i serien med tolv plug-in hybridtorrlastfartyg.

I mitten av december förra året levererades det första fartyget i serien, Electramar, som just nu befinner sig utanför Portugal på leveransresan från varvet Chowgule & Company i Indien med destination Luleå där en första last ska lossas i mitten av april. Och under fredagen den 5 april levererades det andra nybygget i serien, Stellamar.

Batterier och landström

Fartygen i serien är utrustade med både landströmsanslutning och en batteriinstallation på 1 MWh, vilket enligt rederiet minskar CO2-utsläppen med upp till 50 procent jämfört med den nuvarande generationen fartyg i rederiets flotta. Dessutom innebär det en tystare och renare drift i hamn.

– Vi har lyssnat på våra kunder och utvecklat fartyg som passar deras behov och förväntningar. Våra kunder värdesätter vår tillförlitlighet, kvalitet och miljöprestanda, och vi är glada att kunna erbjuda dem dessa nästa generations elhybridfartyg som kommer att förbättra vårt tjänsteutbud och konkurrenskraft, säger Frida Rowland, kommersiellt ansvarig på AtoB@C Shipping i ett pressmeddelande.

Nybygget Stellamar. Foto: AtoB@C Shipping

Kapacitet för många olika laster

Stellamar är liksom systerfartygen designad för att transportera ett brett utbud av bulk- och breakbulkprodukter, såsom stål, skogsprodukter, konstgödsel och projektlaster. Fartyget har ett långt fritt däck, vilket möjliggör lastning av mer däckslast och längre projektlaster än de nuvarande fartygen i flottan. Besättningsutrymmena och bryggan är placerade vid fören, vilket optimerar lastkapaciteten och förbättrar sikten och säkerheten vid navigering.

Behövs en förnyelse

Att det blev en serie med tolv fartyg hänger samman med att AtoB@C Shipping, som är dotterbolag till finländska ESL Shipping, sett att det behövts en förnyelse av tonnaget inom hela det kustnära torrlastsegmentet.

– Coasterflottan för bulkfartyg är ålderstigen. Över hälften av fartygen är mer än 25 år eller äldre så det behöver förnyas. Vi hade möjlighet att bygga nya fartyg som passar in i vårt affärsmönster samtidigt som vi alltid strävar efter att bygga en så stor serie som möjligt. Det gör också att det blir enkelt att byta ett fartyg mot ett annat, att helt enkelt välja det som finns närmast lasten, säger Frida Rowland i en intervju med Sjöfartstidningens specialbilaga Ships of the Year 2023 där fartygsserien finns presenterad.

Sju fartyg under konstruktion

Stellamar är det första av fartygen att säljas till rederiet Green Coaster Shipping AB som bildats av privata och institutionella investerare. Tillsammans kommer alla de tolv fartygen att bilda en fartygspool, kallad Green Coaster Shipping Pool, och kommer att opereras av AtoB@C Shipping.

För närvarande är sju av fartygen i serien under konstruktion.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.