Nybyggen. Under söndagen sjösattes Stellamar på varvet i Indien. Det är AtoB@C Shippings andra nybygge i serien om tolv pluginhybrider.
Nyheter
-
-
Avtal. Fackförbundet Seko och Almega Tjänsteföretagen har tecknat nytt kollektivavtal för anställda i skärgårdstrafiken. Det nya avtalet sträcker sig över två år.
-
Ny teknik. Sveriges första system för automooring där fartygen sugs fast med vakuum. Det är vad Stockholms Hamnar investerat i för att hantera Finnlines nybyggen i Kapellskär. Resultatet är både minskade utsläpp och en säkrare arbetsmiljö.
-
Världssjöfartens dag. Hur gör vi sjöfarten synlig och attraktiv för unga att söka sig till? Det är tiotusenkronorsfrågan när Världssjöfartens dag firas i Göteborg.
-
Rekrytering. Carolina Kihlström blir ny verksamhetschef för Maritimt Forum. Det offentliggjordes under Världssjöfartens dag under torsdagen.
-
Underhåll. Ropaxfärjan Huckleberry Finn ligger stilla för tekniskt underhåll i Trelleborg mellan torsdag och söndag.
-
Hållbarhet. Mer än vartannat företag upplever att kunderna inte vill betala extra för hållbara transportlösningar, visar Transportföretagens årliga undersökning.
-
Skärgårdstrafik. Västtrafik förlänger avtalet med Styrsöbolaget/Transdev för trafiken i Göteborgs södra skärgård i ytterligare två år.
-
Arbetsmiljö. En konkret action list för jämställd sjöfart. Det är målet med initiativet Equality in Shipping som Elin Kristensson, vd för Northern Offshore Services, med flera har dragit igång.
-
Slussprojekt. En ny slussled i Trollhättan med kortare byggtid, mindre klimatpåverkan och minst påverkan på sjöfart och näringsliv. Det är fördelarna med alternativ Nord som nu förordas av Trafikverket och Sjöfartsverket.
-
Estoniakatastrofen. Sannolikt uppstod skadorna på Estonias styrbordssida när fartyget träffade havsbotten. Det enligt en rapport som den estniska haverikommissionen (OJK) presenterade på torsdagen.
-
Skärgårdstrafik. Djurgårdens färjetrafik (DFAB) vann upphandlingen om att från nästa år driva SL:s nya båtlinje mellan Strömkajen i Stockholm City och Ålstäket i Värmdö kommun.
-
Nedläggning. Det norska rederiet Fjord Line meddelade i veckan att de lägger ner sin färjelinje mellan Strömstad och Sandefjord. Totalt varslas 220 anställda om uppsägning.
-
Ett samtal med. Sotiris Raptis, generalsekreterare för den europeiska redareföreningen, menar att EU:s Fit for 55 är det mest ambitiösa klimatpaketet som finns internationellt. Men han saknar vissa saker.
-
Namnbyte. ForSea byter namn till Öresundslinjen. Först ut med ny logotyp och nya färger blir elfärjan Tycho Brahe.
-
Marin miljö. Efter flera års arbete har Helcom har gett ut en sammanställning av hälsotillståndet för Östersjöns ekosystem under fem år.
-
Utökar. Försäkringsbolaget The Swedish Club öppnar ett nytt större kontor i London. Det tillkännagavs under London International Shipping Week.
-
Teknikproblem. FRS Baltic har avslutat sin säsongstrafik mellan Trelleborg och Sassnitz tidigare än planerat. Det beroende på brist på reservdelar till fartyget Skane Jet.
-
Inflaggning. Ropaxfärjan Europalink återvänder till linjen Malmö–Travemünde och får i samband med detta svensk flagg.
-
Nybygge. Furetank och Algoma Central Corporation utökar samarbetet i FureBear genom att beställa ytterligare två fartyg i Vingaserien. Totalt har FureBear nu tio nybyggen i order.
-
Fartygsdop. Under onsdagen döpte Finnlines sitt nybygge Finnsirius i Nådendal. Det är det första fartyget av två i rederiets nya superstarklass för linjen mellan Kapellskär, Långnäs och Nådendal.
-
Olycka. En lättmatros blev under lastning fastklämd mellan två lastbilar på TT-Lines färja Huckleberry Finn. Nu har Statens haverikommission utrett olyckan.
-
Miljonstöd. Regeringen föreslår i sin höständringsbudget ett ekonomiskt stöd på 33 miljoner kronor för 2023 till färjetrafiken till och från Gotland. Detta för att underlätta situationen med ökade frakt- och biljettpriser.
-
Hamnutveckling. En ny del av Pampushamnen i Norrköping står klar – enligt Norrköpings hamn en milstolpe i det utvecklingsprojekt som inleddes 2019. Nu har den nya hamndelen invigts i sällskap av ett hundratal inbjudna.
-
Design. Seglande fraktfartyg, som Orcelle Wind, behöver propellrar som fungerar under nya förhållanden. Ett treårigt projekt inom Hållbar sjöfart har undersökt hur det skulle kunna fungera.