Utnämning. Årets Sjöfartsprofil enligt Göta Älvklubben är Carl-Johan Hagman, tidigare rederichef på Stena och nu Europachef för japanska rederigiganten NYK.
Nyheter
-
-
Propellerblad. Tallink Silja har inlett ett pilotprojekt på fartyget Baltic Queen med en ny typ av propellerblad som ska minska bränsleförbrukningen och därmed minska utsläppen.
-
Leverans. Under måndagen levererades Icon of the Seas till amerikanska rederiet Royal Caribbean International från Meyer Turku i Åbo. Det är världens största kryssningsfartyg och det första av tre beställda fartyg från varvet.
-
Övning. Öva inför kris var namnet på ett seminarium i Göteborg om säkerhetsträning ombord. Bland annat diskuterades VR-teknikens fördelar och utmaningar.
-
Rekord. I lördags nådde Eckerö Linjen en historisk milstolpe när den miljonte passageraren för året välkomnades ombord på M/S Eckerö.
-
Inställda avgångar. Tallink Silja ställer in två avgångar med Baltic Queen mellan Stockholm och Tallinn eftersom fartyget behöver repareras efter nattens oväder.
-
Fartygsdop. Under onsdagen höll Proman Stena Bulk en namnceremoni för de båda metanoltankfartygen Stena Provident och Stena Progressive, de sista fartygen i bolagens joint venture-samarbete.
-
Störning. Svår torka skapar trafikstockning i Panamakanalen då antalet fartygspassager begränsas. Läget väntas bli värre den närmaste tiden och påverkar rederier som Wallenius Wilhelmsen och Stena Bulk.
-
Affärer. Viking Line fortsätter att köpa aktier i Eckerö. Under onsdagen meddelade Viking Line att bolaget numera ser Rederiaktiebolaget Eckerö som ett ägarintressebolag.
-
Nybyggen. Beställningarna på nybyggen fortsätter att trilla in för Uddevallabaserade FKAB Marine Design. Stolt Tankers har lagt en order på 6 + 6 kemikalietankfartyg på 38.000 dwt baserat på bolagets design.
-
Inspektion. En kemikalietanker på drygt 50.000 dwt belades med nyttjandeförbud i Göteborgs hamn efter en hamnstatskontroll där allvarliga brister upptäcktes. Fartyget ägs av ett stort danskt rederi.
-
Ekonomi. Gotlandsbolagets delårsrapport för tredje kvartalet visar att bolaget fortsätter att återhämta sig efter en tidigare ekonomisk nedgång.
-
Ombyggnad. Nästa år går startskottet för ett omfattande infrastrukturprojekt i Göteborgs Energihamn där den 300 meter långa Kustkajen ska byggas om från grunden. Nu har byggjätten Peab kontrakterats för den första fasen av arbetet.
-
Utbildning. Sjöfartshögskolan i Kalmar vill ge relevanta och bra utbildningar som hänger med när branschen utvecklas. Nu uppdaterar de sina program.
-
Batteriteknik. I mitten av november släppte EMSA en ny vägledning för installationer av litiumjonbatterier på fartyg. Den nya vägledningen skapar en ny europeisk standard och är framtagen på initiativ av Transportstyrelsen.
-
Ministerbesök. Den svenska sjöfarten har en viktig funktion och behöver få bättre förutsättningar genom satsningar på forskning och utveckling. Det sa utbildningsminister Mats Persson när han inledningstalade på Svensk Sjöfarts höstmöte.
-
Nybygge. Det första av Wallenius Marines nybyggen i Sleipner-klassen har blivit sjösatt på CIMC Raffles-varvet i Kina.
-
Bärplan. Efter lyckade tester kommer nu det svenska teknikföretaget Candelas passagerarbåt med bärplan, P-12, att tas i serieproduktion i Stockholm.
-
Landström. Under tisdagen genomfördes en världsunik inkoppling av produkttankfartyget Tern Fors till landström i Gävle hamn. Fartyget låg anslutet i över tre timmar och genomförde för första gången en lossningsoperation med ström från land.
-
Grön motor. Wärtsilä lanserar den första kommersiellt tillgängliga lösningen för en ammoniakdriven fyrtaktsmotor inom den marina sektorn.
-
Ägarbyte. Efter avslutat värv för torrlastaren Jennifer i projektet Förbifart Stockholm har det finländska rederiet Sea-Lake Shipping Oy Ltd nu sålt henne och planerar att skaffa ett större fartyg.
-
Evenemang. Inslagen på årets Sjöfartsentusiastdag täckte sådant som gigantiska momspålagor på skeppsmäklare och fortsatt frustration kring gränspolisens visering av sjömän. Dessutom att sötebrödsdagarna nu verkar vara över för linjesjöfarten.
-
Omflaggning. De sjöfackliga organisationerna är besvikna över Viking Lines beslut att sätta finsk istället för svensk flagg på Viking Cinderella.
-
Efterarbete. Marco Polo har lämnat Sverige och ligger nu på varv i Polen. Räddningsinsatsen efter grundstötningen är avslutad och nu väntar efterarbetet.
-
Nybyggnad. FKAB Marine Design har fått ett nybyggnadsprojekt från en europeisk redare som består av en beställning på fyra MR-tankfartyg om 41.000 dwt.