SMM 2024 i Hamburg har slagit upp portarna.

Fotograf: SMM 2024

Kategori: Innovation

Globala kriser präglar SMM 2024

Krisen i Röda havet, sjöfartens omställning till fossilfrihet samt AI och digitalisering blev stora ämnen när sjöfartseventet SMM 2024 i Hamburg drog igång.

Under tisdagen öppnades dörrarna till Europas absolut största event för den maritima industrin. SMM 2024 i Hamburg samlar omkring 2.200 utställare från 60 länder för mingel, seminarier och affärsmöten.

Även om årets övergripande tema handlar om sjöfartens omställning kom mycket av diskussionerna under inledningsseminariet att handla om det säkerhetspolitiska läget och de pågående konflikterna i Mellanöstern. Inte minst oroligheterna i Röda havet har fått stor påverkan på den globala sjöfarten, något som lyftes av EU-representanten Magda Kopczyńska.

– Sjöfarten har alltid påverkats av geopolitik. Efter en ganska lugn period har vi nu fått lära oss att världen inte är så förutsägbar längre. Från EU:s sida vill vi peka på vikten av globala lösningar och global samverkan mellan medlemsländer och aktörer inom sjöfartsbranschen.

Vill lyfta sjöfartens samhällsbetydelse

IMO:s generalsekreterare Arsenio Dominguez sa att krisen i Röda havet just nu står allra högst på den internationella sjöfartsorganisationens agenda.

– Jag vill framför allt lyfta situationen för sjömännen ombord på fartyg som drabbas. Samtidigt är den här krisen ytterligare ett exempel på att sjöfartens betydelse blir så tydlig i kriser. Vi behöver påminna om att sjöfarten är av avgörande betydelse för våra samhällen varje dag, inte bara när det uppstår hot och störningar.

SMM 2024 inleddes med en paneldiskussion om sjöfartens utmaningar. Foto: Hamburg Messe und Congress / Ibo Ot

Den gröna omställning är utmanande

Huvudtemat för den inledande paneldiskussionen handlade om vägen mot att nå IMO:s åtagande att uppnå koldioxidneutralitet senast år 2050. Flera pekade på att tekniken för att lösa detta egentligen finns på plats, men att osäkerhet kring tillgången på alternativa bränslen är ett hinder. Moderatorn ställde frågan om det verkligen är möjligt att nå målet till 2050.

– Det är absolut möjligt att nå dit, och vi är på god väg tack vare överenskommelsen från förra året, säger IMO:s generalsekreterare Arsenio Dominguez.

I panelen efterlystes starkare stöd för investeringar i bland annat fossilfria bränslen.

– Den maritima energiomställningen är i full gång och gör stora framsteg, med över hälften av den nya motorkapaciteten som beställs från 2023 fokuserar på framtida bränsleteknik, samtidigt som vi också ser ett stort intresse för eftermontering av befintliga motorer för att lägga till framtida bränslekapacitet, säger Uwe Lauber, vd för MAN Energy Solutions.

Obemannat fartyg prisades

Under mässans första dag mottog Reach Subsea den norska tidskriften Skibsrevyns pris ”Ships of the Year 2024” för det obemannade fartyget REACH REMOTE 1. Det 24 meter långa fartyget är det första av ett par obemannade offshore-ytfartyg som levererats av Kongsberg Maritime.

Fartyget REACH REMOTE 1.

Fartygen kommer inledningsvis att utföra undervattensundersökningar utanför Haugesunds kust i södra Norge. En viktig egenskap hos REACH REMOTE är dess förmåga att arbeta utan besättning och med fjärrstyrning. Detta tillvägagångssätt uppges ge betydande fördelar när det gäller driftskostnader, säkerhet och utsläpp.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.